ویژگی ها و اهداف تبلیغات انتخاباتی

مشخصات کتاب

سرشناسه : صالحی انصاری، محمدجواد، 1352 -

عنوان و نام پدیدآور : ویژگی ها و اهداف تبلیغات انتخاباتی / محمد جواد صالحی؛ تهیه کننده مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما.

مشخصات نشر : قم، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهشهای اسلامی، 1386.

مشخصات ظاهری : 95 ص.

شابک : 17000 ریال 978-964-514-069-2 :

یادداشت : کتابنامه: ص. [93] - 95؛ همچنین به صورت زیرنویس.

موضوع : انتخابات -- ایران

موضوع : سیاست انتخاباتی

موضوع : انتخابات -- جنبه های مذهبی

موضوع : انتخابات

موضوع : انتخابات -- ایران -- جنبه های اجتماعی

شناسه افزوده : صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. مرکز پژوهشهای اسلامی

رده بندی کنگره : JQ1789 /آ5 ص24 1386

رده بندی دیویی : 324/955

شماره کتابشناسی ملی : 1207657

ص:1

اشاره

صالحی، محمدجواد، 1345  _

ویژگی ها و اهداف تبلیغات انتخاباتی / محمدجوادصالحی؛ [برای] مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما. _ _ قم: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، 1386.

95 ص. (مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما؛ 1228)

 12000 ریال : ISBN 978-964-514-069-2

فهرست نویسی بر اساس اطلاعات فیپا.

کتاب نامه: ص. [93] _ 95؛ همچنین به صورت زیرنویس.

1. انتخابات _ _ ایران. 2. انتخابات _ _ ایران _ _ جنبه های مذهبی. 3. تبلیغات _ _ جنبه های مذهبی _ _ اسلام. 4. آگهی های تبلیغاتی _ _ ایران. الف. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما. ب. عنوان.

2 ص 5 آ / 1789 JQ9550844 /324

ویژگی ها و اهداف تبلیغات انتخاباتی

کد: 1228

نویسنده: محمدجواد صالحی 

ویراستار: ابوذر هدایتی

ناشر و تهیه کننده: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

چاپ: زلال کوثر

نوبت چاپ: اول / آذر 1386

شمارگان:  1500 

بها: 17000 ریال

_حق چاپ برای ناشر محفوظ است_

نشانی: قم، بلوار امین، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

پست الکترونیکی: Email: IRC@IRIB.ir

تلفن: 2919670-0251 دورنگار: 2915510

شابک:  2-069-514-964-978ISBN: 978-964-514-069-2 

 

ص:2

دیباچه

انتخابات آینه تجلی حضور و مشارکت ملت در تعیین سرنوشت خویش است، ملت فرهیخته ایران هر بار در زمان انتخابات فرهنگ اسلامی و بالندگی سیاسی خود را به نمایش می گذارند. در پرتو پای بندی به اخلاق اسلامی در عرصه انتخابات می توان شاهد برگزاری انتخابات سالم در حکومت دینی بود و با رعایت موازین اخلاقی می توان پیامی گویا و الگویی مناسب برای سایر کشورها ترسیم کرد. مسلما اگر هدف از تبلیغ در جامعه دینی، انجام وظیفه و خدمت گزاری به مردم مسلمان باشد، فضای انتخابات سالم و به دور از هر گونه شائبه خواهد بود.

البته انجام انتخابات به اشکال گوناگون در اکثر کشورها مشاهده می شود. امروزه شاهد انجام انتخابات در کشورهای مختلف جهان هستیم. اما آنچه که انتخابات کشورمان را از سایر کشورها متمایز می سازد، تفاوت ظاهری آن نیست بلکه تفاوت محتوایی، ماهوی و اخلاقی انتخابات کشور اسلامی است. تجلی و تبلور انگیزه های الهی و تکلیف گرایی ملت ایران و نمایندگان در عرصه انتخابات بسیار حائز اهمیت است.

امام خمینی رحمه الله در رهنمودی می فرماید: «دولت، اسلامی است، جمهوری،

ص:3

اسلامی است و مجلس، مجلس اسلامی است و باید اخلاق همه در انتخابات هم اخلاق اسلامی باشد.»(1) ایشان در کلامی دیگر می فرماید: «من از همه قشرهای  ملت، چه فارس، چه ترک، چه کرد، چه بلوچ، چه ترکمن، چه بختیاری و چه سایر قشرها و طوایفی که هستند در ایران از اینها تقاضا می کنم عاجزانه تقاضا می کنم که طوری نکنند که در خارج منعکس بشود که شما یک مردمی هستید که تربیت اسلامی ندارید، شما یک مردمی هستید که باهم سر دنیا نزاع می کنید».(2)

آنچه که در جهت دهی به انتخابات تأثیر بسزایی دارد، ابزار و شیوه های تبلیغاتی است، اساسا ارزش ها و باورهای هر کشوری بر شیوه تبلیغات مؤثر است. با توجه به فضای فرهنگی، شرایط سیاسی و اقتصادی هر جامعه می تواند شاهد سوگیری ابزارها و روش های تبلیغاتی به سوی مادیت یا معنویت بود. جنگ روانی، شایعه پراکنی، تحریف، وعده های فریبنده، دروغ پردازی، بزرگ نمایی، برچسب زنی چهره سازی، کوچک نمایی، قهرمان سازی، اکثریت گرایی، اعتبارآفرینی، ضد تبلیغ و اقدامات انحرافی دیگر جایی در قاموس فرهنگ اسلامی ندارد. برعکس تحکیم مناسبات مردم و حکومت، مشارکت عمومی، تأمین عدالت، وفاق ملی، شایسته سالاری، رعایت عدل و انصاف، صداقت، رعایت ارزش های دینی، مسئولیت پذیری اخلاق گرایی، پرهیز از اسراف و زیاده روی، قانون مداری از واژگان برجسته

ص:4


1- [1] . صحیفه نور، ج 11، ص 284.
2- [2] . صحیفه نور، ج 11، ص 249.

نظام اسلامی است. در این نظام وظایفی برای نمایندگان، رأی دهندگان، هواداران و همه کسانی که در برپایی انتخاب سالم و الگویی مؤثرند، پیش بینی شده است. پژوهشگر ارجمند جناب دکتر _محمدجواد صالحی _کوشیده اند تا با گویانمایی این توصیه ها، تحفه ای ثمین فراروی اصحاب رسانه قرار دهند، امید است که این دستاوردهای تحقیقی مورد بهره برداری برنامه ریزان و برنامه سازان گرامی واقع شود.

انّه ولیّ التوفیق

 اداره کل پژوهش

مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

 

ص:5

پیش گفتار

تبلیغات انتخاباتی بر نگرش ها، ارزش ها و باورهای سیاسی افراد اثر می گذارد. در دوره هایی که انتخابات در جامعه ای برگزار می شود، خواسته ها و آرزوهای مردم شکل می گیرد. بدین ترتیب، مردم از نزدیک، فعالیت های نامزدهای گوناگون را می بینند و به وعده های آنان نظر دارند و به شیوه های تبلیغاتی آنان می نگرند.

اگر تبلیغات انتخاباتی بر اساس معیارهای دینی و اخلاقی انجام شود، واقعیت های عینی جامعه را ترسیم می کند. همچنین خواسته های مردم را در سطح معقولی نگه می دارد و مانع از رقابت های منفی، توهین به یکدیگر، زیاده روی در تبلیغات و بزرگ نمایی ها می شود و اعتماد متقابل مردم و حکومت را افزایش می دهد. در فضای انتخاباتی نادرست و غیراخلاقی، دشمنی، زیاده روی و انتقام جویی شکل می گیرد و نظام آسیب می بیند.

بنابراین، تبلیغات انتخاباتی، در فرهنگ و رفتارهای سیاسی نقش ویژه ای دارد و ضروری است این مهم در نظام اسلامی، بر اساس معیارها و ضوابط اخلاقی باشد. واقعیت این است که انتخابات درست و اخلاقی، نیازمند تبیین و آموزش شیوه های درست است و اگر به آموزش های اخلاقی توجه نشود،  تبلیغات انتخاباتی سالمی نخواهیم داشت.

پژوهش گر در این اثر کوشیده است تا جنبه های گوناگون تبلیغات انتخاباتی را با تکیه بر آموزه های دینی تبیین کند. از این رو معیارهای درست تبلیغاتی، پی آمدهای منفی تبلیغات غیراخلاقی، عامل ها، انگیزه ها و راه حل های آنان، به صورت جداگانه در فصل های گوناگون بررسی شده است.

ص:6

فصل اول: کلیات

1. طرح موضوع

تبلیغات انتخاباتی در پیدایی، گسترش یا تغییر باورها و ارزش های مردم، نقش اثرگذار و پایداری دارد. ازاین رو، رعایت موازین اخلاقی در این امر، جدّی است؛ زیرا هرگونه کاستی در این مورد، نظام دینی را با مشکلات بسیاری روبه رو خواهد کرد و پی آمدهای منفی بسیاری نیز به دنبال دارد. پرداختن به این امر مهم، نیازمند آن است که اندیشمندان دینی اصول و معیارها را تبیین کنند.

2. پرسش های پژوهش

1. اصول و معیارهای دینی در تبلیغات انتخاباتی چیست؟

2. چه کاستی هایی در تبلیغات انتخاباتی وجود دارد؟

3. راه حل های برطرف کردن کاستی های موجود در تبلیغات انتخاباتی چیست؟

4. نقش رسانه در تبلیغات انتخاباتی چیست؟

3. هدف های پژوهش

1. تبیین معیارهای اخلاقی تبلیغات انتخاباتی؛

2. ارزش یابی واقعیت های موجود در پرتو معیارهای دینی؛

 3. نقش صدا و سیما در گسترش معیارهای تبلیغات انتخاباتی ارزشی؛

ص:7

4. بیان راه حل ها و پیشنهادها.

4. پیش فرض های پژوهش

1. منابع دینی سرشار از آموزه های اخلاقی در عرصه های گوناگون به ویژه اخلاق تبلیغاتی است.

2. تبلیغات انتخاباتی موجود، کاستی های فراوانی دارد که علت آن، ناآشنایی با موازین دینی است.

3. تبیین و گسترش آموزه های اخلاقی، در رقابت های تبلیغاتی، نقش ویژه ای دارد.

5. پیشینه پژوهش

با وجود آنکه منابع دینی ما سرشار از آموزه های اخلاقی است، ولی معیارها و موازین آن در بسیاری از عرصه های جدید، همانند تبلیغات انتخاباتی تبیین نشده است و کاستی های فراوانی در این زمینه دیده می شود. در این باره، منبع مستقلی یافت نشد و تنها به صورت پراکنده، شمار اندکی مقاله چاپ شده است.

6 . روش پژوهش

روش پژوهش، ترکیبی از توصیف و تحلیل است. در این روش، مفاهیم اصلی پژوهش، در فصل های گوناگون ارائه شده است.

7. مفهوم تبلیغات

واژه تبلیغ و تبلیغات، به معنای رساندن، فرستادن و انتقال پیام است. اندیشمندان علوم ارتباطات، تعریف های متفاوتی در مورد این واژه ارائه

ص:8

داده اند. به باور _ترانس کوالتر_، تبلیغات، «تلاش عمدی برخی افراد یا گروه ها  با بهره گیری از وسایل ارتباطی، برای کنترل، تغییر یا شکل دادن بازخورد دیگر گروه هاست با این هدف که عکس العمل آنها در یک موقعیت ویژه، به اندازه ای که مطلوب تبلیغات چی است، تحت تأثیر قرار گیرد.»(1) همچنین «تلاش برای ارائه آموزه ها، ایده ها، دلایل، شواهد یا ادعاها از طریق رسانه های ارتباطی برای تقویت هدفی یا مبارزه با هدف ضد آن»(2) است. _لاسول_، اندیشمند علوم سیاسی نیز بر این باور است که تبلیغات، «فن تحت تأثیر قرار دادن عمل انسان از طریق دست کاری تصورات یا بازنمودهاست».(3)

بدین ترتیب، با تکیه بر نظریه های اندیشمندان می توان گفت که تبلیغات، تلاش عمدی برای اثرگذاری بر باورها و رفتارهای مردم در جهت هدف ها و سیاست های ویژه است.

8 . پیشینه تبلیغات

تبلیغات، یکی از شیوه های انتقال پیام است و در زندگی بشر، پیشینه دیرینه ای دارد. انسان ها همواره کوشیده اند پیام های خود را در قالب های متنوع فرهنگی و هنری به دیگران منتقل کنند و آنان را به پذیرش وادارند. پیامبران الهی، پیام های دینی را از راه تبلیغ، منتقل و انسان ها را تشویق می کردند که پیام الهی را بپذیرند. بنابراین، تبلیغ، مقوله جدیدی نیست، بلکه

ص:9


1- [1] . علی فتحی آشتیانی، مقدمه ای بر روان شناسی سیاسی، تهران، انتشارات بعثت، 1381، چ 2، ص130.
2- [2] . علی اسدی، افکار عمومی و ارتباطات، تهران، انتشارات سروش، 1370، چ 1، ص 191.
3- [3] . همان، ص 191.

در زندگی اجتماعی انسان ها ریشه دارد.(1)

 ماهیت این فرآیند در عصر جدید به ویژه در قرن بیستم، دگرگون شده است. ظهور فن آوری جدید ارتباطی، اهمیت زمان و مکان را کاهش داده و بر دامنه و جنبه های تبلیغات افزوده است. همچنین انتقال اطلاعات، سرعت کم نظیری یافته و کیفیت آن بهتر شده است.

«در عصر ما، ... [انسان] در دنیایی رشد می کند که مملو از تجهیزات انفورماتیک است و انقلاب اطلاعاتی، ساختار اطلاعاتی... جهان را متحول کرده است».(2)

9. آثار تبلیغات

اشاره

تبلیغات در انتقال و گسترش ایده ها، کالاها و خدمات، نقش ویژه ای دارد. کارشناسان بر این باورند که فرآیند و کارویژه های تبلیغاتی را می توان این گونه برشمرد:

الف) جلب توجه افراد

نخستین گام در اثرگذاری بر مخاطب، جلب توجه افراد از راه نشان دادن برجستگی یا حالت فوق العاده است. بنابراین، پیام ها و ایده های تبلیغاتی، نگاه مخاطبان را به سوی خود، جلب و کالاها و خدمات خود را به آنان معرفی می کند.

ص:10


1- [1] . محمود محمدیان، مدیریت تبلیغات، تهران، انتشارات حروفیه، 1379، چ 1، ص 24.
2- [2] . منوچهر محسنی، جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی، تهران، نشر مروارید، 1380، چ 1، ص 37.

ب) ایجاد علاقه

گام دوم در فرآیند تبلیغات، برقراری علاقه است. در این مرحله، مبلغان می کوشند تا انگیزه مخاطب را در گزینش کالای مورد نظر تقویت کنند و در  وی شوق و تمایل پدید آورند و با تحریک عواطف وی، تعلق خاطر در او ایجاد کنند.

ج) تحریک تمایل

تمایل ایجاد شده زمانی سودمند خواهد بود که به سوی اقدامات عملی هدایت و رهنمون شود. ازاین رو، کارویژه بعدی تبلیغات، تحریک این تمایل هاست. مبلغان می کوشند که در تکمیل فعالیت های پیشین خود، تمایلات آنان را نیز تحریک کنند.

د) واداشتن به عمل

وادار کردن افراد به فعالیت های خاص نشان می دهد که این فرآیند به درستی انجام گرفته است. بنابراین، تبلیغات در گسترش باورها و فعالیت های افراد نقشی اساسی دارد. به طور کلی، سامان دهی تبلیغات می تواند به تقویت هنجارهای سالم اجتماعی بینجامد.(1)

10. انواع تبلیغات

اشاره

اطلاع رسانی و انتقال پیام شامل اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اجتماع می شود. بر این اساس، تبلیغات را می توان از جنبه های گوناگون تقسیم بندی

ص:11


1- [1] . مدیریت تبلیغات، ص 122.

کرد. اندیشمندان علوم ارتباطات، تبلیغات را شامل دو دسته تجاری وسیاسی دانسته و برای هر کدام ویژگی های گوناگونی را بیان کرده اند.

الف) تبلیغات تجاری

در این نوع تبلیغات، افراد و سازمان های تجاری، کالاهای تجاری خود را برای فروش بیشتر در قالب های جذاب و متنوع عرضه می کنند و بازارهای  فروش خود را گسترش می دهند. آنان در این زمینه، از همکاری شرکت های قدرت مند تبلیغاتی بهره می برند. این نوع تبلیغات، در رسانه های عمومی گستردگی ویژه ای دارد و بخش بسیاری ازمنابع مالی آنان را تأمین می کند.

ب) تبلیغات سیاسی

تبلیغات سیاسی، ابزاری برای رقابت سیاسی است. حزب ها و گروه های سیاسی با تبلیغات سیاسی می کوشند دیدگاه های خود را در جامعه گسترش دهند و با همراه ساختن افکار عمومی با خود طرفدارانی پیدا کنند و با جلب آرا، انتخابات را به سود خویش، به پایان ببرند.(1) تفاوت اساسی تبلیغات سیاسی با تبلیغات تجاری در این است که تبلیغات سیاسی بیشتر بر مفاهیم انتزاعی و ادعای بر حق بودن و درست بودن استوار است، ولی تبلیغات بازرگانی با پدیده های ملموس و عینی سر و کار دارد و تنها کالاهای خود را می ستاید. این نوع تبلیغات با تبلیغات ارشادی نیز متفاوت است؛ زیرا هدف اساسی ارشاد، افزایش درک و آگاهی مردم در زمینه های گوناگون است، ولی مجری تبلیغات سیاسی با برانگیختن عواطف و احساسات مردم، آنان را وادار

ص:12


1- [1] . افکار عمومی و ارتباطات، ص 191.

می کند باورهای موردنظر را بپذیرند. تبلیغات چی با بهره مندی از حس تلقین، اراده خود را بر مردم تحمیل می کند و آنان را به سوی اهداف و برنامه های خود می کشاند.(1)

 ج) تبلیغات انتخاباتی

تبلیغات انتخاباتی، گونه ای از تبلیغات سیاسی است و در مبارزه های انتخاباتی نقش مهم و حیاتی دارد. «اکثریت قریب به اتفاق سیاست مداران، مشاوران ارتباط جمعی و کارشناسان سیاسی را در استخدام دارند و از مشاوره آنان در جهت اقناع عامه و پیروزی در انتخابات بهره می گیرند.»(2) آنان با بهره مندی از امکانات تبلیغی، برای تغییر باورها و خواسته های مردم می کوشند.

در نظام های سیاسی گوناگون، متناسب با ویژگی های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جوامع، اهداف، وسایل و شیوه های آن نیز متمایز است. در بخش های بعدی، به تبیین اصول، معیارها و شیوه های تبلیغات انتخاباتی در نظام های گوناگون می پردازیم و با تکیه بر منابع و آموزه های دینی، ویژگی ها، تفاوت ها، آسیب ها و راه کارهای تبلیغات انتخاباتی را در نظام اسلامی تبیین می کنیم.

ص:13


1- [1] . سیدمحمد دادگران، افکار عمومی و معیارهای سنجش آن، تهران، انتشارات مروارید، 1382، چ 1، ص 122.
2- [2] . آنتونی پراتکانیس و آلبرت آرنسون، عصر تبلیغات، ترجمه: کاووس سید امامی و محمدصادق عباسی، تهران، انتشارات سروش، 1379، چ 1، ص 13.

فصل دوم: ویژگی های تبلیغات انتخاباتی در نظام های لیبرال

اشاره

در نظام های سیاسی غرب، تبلیغات، وسیله ای برای رقابت سیاسی است و در تغییر یا جلب نظر شهروندان، شکل گیری باورهای عمومی و جهت دادن به آن، نقش ویژه ای دارد. تبلیغات ذهن ها را اشغال و به صورت نیرویی پنهان در جامعه عمل می کند. شهرت ها را افزایش یا کاهش می دهد و سبب صعود یا سقوط افراد و گروه ها می شود. همچنین وسیله ای برای به دست آوردن قدرت و دگرگونی مسالمت آمیز است.

1. اهداف تبلیغاتی

اشاره

تبلیغات انتخاباتی به ویژگی های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هر کشوری بستگی دارد. در این میان، ارزش های فرهنگی دارای نقش ویژه ای است. ارزش ها و باورهای همگانی، بر تعیین هدف ها و اولویت ها اثر می گذارد و جهت گیری های کلی مردم را تعیین می کند. در جوامع غربی نیز این فرآیند با توجه به ویژگی های کلی این جوامع صورت می گیرد و شباهت های نزدیکی میان اهداف کلی و تبلیغات انتخاباتی آنان وجود دارد. بنابراین، با توجه به فضای فرهنگی و شرایط سیاسی و اقتصادی این جوامع، اهداف و اولویت های تبلیغات انتخاباتی آنان را این گونه می توان برشمرد:

 الف) اقناع عمومی

متقاعد کردن عبارت است از: «تلاش عامدانه موفق در اثرگذاری بر

ص:14

نگرش دیگری از راه ارتباط، در شرایطی که متقاعدشونده میزانی از آزادی را داراست.»(1) بنابراین، اقناع سازی، تلاش برای تغییر در نگرش های دیگران است و مبلغان می کوشند تا با اثرگذاری بر نگرش های مردم، آنان را به سوی هدف های فردی و گروهی شان هدایت کنند.

ب) همکاری سیاسی

تشویق مردم به همکاری و حضور یافتن در پای صندوق های رأی از هدف های بنیادین نظام های لیبرال _ دموکراسی غرب است؛ زیرا همکاری مردم، وسیله ای برای توجیه حاکمیت آنان به شمار می رود و تداوم آن نیز وابسته به رضایت و پشتیبانی مردم است. حکومت کنندگان، سیاست های خود را بر اساس درخواست های مردم توجیه می کنند. ازاین رو، مشارکت مردم، نماد ویژه ای به شمار می آید.(2)

اولویت اساسی رقابت های انتخاباتی، گسترش وجلب آرای مردم است و گروه های گوناگون می کوشند تا با اثرگذاری بر افکار عمومی، رضایت آنان را جلب کنند و با گسترش پایگاه اجتماعی خویش، در رقابت های انتخاباتی پیروز شوند.

ج) گزینش سیاسی

شیوه گزینش و تعیین موقعیت های حکومتی در نظام های سیاسی گوناگون،  متفاوت است. در نظام های سنتی، این کار با زور انجام می شود یا

ص:15


1- [1] . افکار عمومی و معیارهای سنجش آن، ص 49.
2- [2] . حسین بشیریه، آموزش دانش سیاسی، تهران، مؤسسه پژوهشی نگاه معاصر، 1384، چ 4، ص 375.

از راه وراثت است و آرای مردم در آن نقشی ندارد، در نظام های مدرن، افکار عمومی نقش مهمی دارد و با حضور و همکاری مردم در پای صندوق های رأی شکل می گیرد.(1)

بنابراین، تعیین مقام های سیاسی، از هدف های اساسی تبلیغات انتخاباتی در کشورهای غربی است و گروه های گوناگون می کوشند جلو پیروزی حزب های رقیب را بگیرند و خود به موفقیت دست یابند تا در گزینش سیاسی نقش بیشتری داشته باشند.

2. ابزارهای تبلیغاتی

اشاره

دگرگونی ابزارهای تبلیغاتی در چند دهه اخیر، ماهیت و ویژگی های تبلیغات در کشورهای گوناگون را تغییرداده وجنبه های جدیدی به آن بخشیده است. تبلیغات، گسترده شده و سراسر زندگی جدید را فراگرفته است. بنابراین، درک درست از ماهیت تبلیغات در نظام های لیبرال _ دموکراسی غرب، نیازمند واقع بینی و آشنایی با وسایل و امکانات آنهاست. ازاین رو، توجه بیشتر به جنبه های گوناگون و ویژگی های این ابزارها ضروری است.

الف) پول و سرمایه

تبلیغات در رسانه های غربی، به سرمایه داران و شرکت های تجاری وابسته است. آنان با تأمین مالی مطبوعات، رادیو و تلویزیون و شبکه های اطلاع رسانی، «بر بازار رسانه ها مسلطند. اخبار، اطلاعات، افکار و اندیشه،

ص:16


1- [1] . همان، ص 190.

فرهنگ عامیانه و دیدگاه های سیاسی را [نیز] تحت سیطره و نفوذ خود  دارند... این افراد در صورت تمایل، می توانند روزنامه ها، شبکه های رادیو _ تلویزیونی، نشریه ها، کتاب ها و فیلم های سینمایی را که تحت کنترل دارند، برای پیشبرد ارزش ها ومنافع شرکت های خود و کنار گذاشتن دیگران مورد استفاده قرار دهند».(1)

طبیعی است از این نفوذ در رقابت های انتخاباتی نیز بهره برداری می شود و سرمایه داران با بهره مندی از امکانات مالی، برای پیروزی نامزدهای مورد نظر و حذف رقیبشان می کوشند. بنابراین، پیروزی در رقابت های تبلیغاتی بدون  پول و سرمایه امکان پذیر نیست.

ب) حضور مطبوعات

مطبوعات در کشورهای غربی، پیشینه دیرینه ای دارد. با وجود ظهور رسانه های قدرت مند رقیب، مطبوعات هنوز اهمیت خود را حفظ کرده اند که دلیل آن را باید در پایدار بودن مطالب، تکرارپذیر بودن مراجعه ها، تنوع مطالب و ارزان بودن نشریه ها جست. به طور کلی، مطبوعات در اطلاع رسانی، تغییر حادثه ها و جهت بخشیدن به افکار عمومی نقش ویژه ای دارد.

یکی از نویسندگان بر این باور است که «قدرت مطبوعات در امریکا قدرت ازلی است. مطبوعات دستورکار بحث های عمومی را تعیین می کنند.

ص:17


1- [1] . بن اچ، بگدیکیان، انحصار رسانه ها، ترجمه: داوود حیدری، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، 1374، ج 1، ص 38.

این قدرت سیاسی گسترده، به وسیله هیچ قانونی محدود نمی شود. رسانه ها مشخص می کنند که مردم چه بگویند و درباره چه چیزی بیندیشند. اقتداری که در سایر ملت ها در انحصار جباران، کیش ها، احزاب و بلندپایگان است».(1)

 دامنه این نفوذ در تبلیغات انتخاباتی نیز گسترده است و «هیچ سیاست مداری نمی خواهد حتی حمایت یک روزنامه را از دست بدهد؛ زیرا از دست دادن حمایت بخش قابل ملاحظه ای از رسانه های کشور، برای رئیس جمهوری یک فاجعه سیاسی محسوب می شود».(2)

ج) تلویزیون

ظهور تلویزیون، امکان ارتباط تصویری را برای انسان فراهم کرده است آن گونه که می تواند رخدادهای جهان را زودتر از همیشه بنگرد و اطلاعات کامل تری درباره حادثه ها داشته باشد. ازاین رو، تلویزیون به سرعت جای خود را در میان رسانه های رقیب باز کرده و به یکی از نیازهای ضروری خانواده ها تبدیل شده است. به باور یکی از نویسندگان، «امروزه در بیشتر کشورهای توسعه یافته، تعداد دستگاه های تلویزیونی، رقمی نزدیک به تعداد خانواده هاست».(3)

در تبلیغات انتخاباتی نیز مناظره های تلویزیونی و فیلم های تبلیغاتی نقش تعیین کننده ای دارند و نامزدها، از این رسانه بهره ویژه ای می برند.

ص:18


1- [1] . باقر ساروخانی، اندیشه های بنیادین علم ارتباطات، تهران، انتشارات خجسته، 1383، چ 1،ص 138.
2- [2] . انحصار رسانه ها، ص 160.
3- [3] . شن مک براید، یک جهان، چندین صدا، ترجمه: ایرج یاد، تهران، انتشارات سروش، ص 89 .

د) عکس و پوسترهای تبلیغاتی

تصویرها و پوسترهای تبلیغاتی، برای شهروندان انگیزه ایجاد می کنند. ازاین رو، دانشمندان بر این باورند که آثار یک تصویر برابر با هزار کلمه است.  تصویرها، لحظه های تاریخی را ثبت و دنیای واقعی را ترسیم می کنند. همچنین تصویرها اثر ماندگاری در ذهن دارند. _مک لوهان_ معتقد است: «عکس به شدت احساس برانگیز است... توان منطبق شدن عکس با واقعیت به قدری زیاد است که می تواند محرک تازه ای برای تغییرات انسان باشد».(1)

تکثیر و پخش گسترده تصویرها و پوسترهای تبلیغاتی در اندازه های گوناگون، بخش ویژه ای از فعالیت های انتخاباتی است.

ه_) گردهم آیی های تبلیغاتی

تحریک احساسات و عواطف مردم با برگزاری همایش های تبلیغاتی، در تبلیغات انتخاباتی نقشی حیاتی دارد. اهمیت این امر به گونه ای است که موفقیت و شکست نامزدهای گوناگون به قدرت بیان و اعجاز سخن آنان بستگی دارد و نامزدهای ناتوان نمی توانند افکار عمومی را جلب کنند یا تغییر دهند.

«در اجتماعات، ارتباط متقابل میان پیام دهنده و پیام گیر بهتر انجام می گیرد و جماعت با تشویق کردن و ابراز احساسات به او کمک می کنند تا بهتر بتواند افراد را مجاب کند».(2)

ص:19


1- [1] . مارشال مک لوهان، برای درک رسانه ها، ترجمه: سعید آذری، تهران، مرکز تحقیقات و مطالعات برنامه های صدا وسیما، 1377، ص 228.
2- [2] . افکار عمومی و ارتباطات، ص 9.

و) رادیو

رادیو از منابع مهم اطلاعات به شمار می آید و بهره مندی از آن در تبلیغات، نقش ویژه ای دارد. به دلیل سرعت انتقال پیام و پوشش گسترده رادیو، همه می توانند از آن بهره مند شوند.

 ز) شبکه های اینترنتی

با ظهور اینترنت، تبلیغات انتخاباتی دگرگون شده است. افراد از راه اینترنت می توانند بدون هیچ گونه محدودیتی، پیام های خود را بفرستند و با مخاطبان ارتباط برقرار کنند؛ تصویر همدیگر را ببینند و هم زمان با افراد بسیاری گفت وگو کنند. این رسانه در حال گسترش است و هر روز بر شمار کاربران آن افزوده می شود.

کارگزاران تبلیغات انتخاباتی نیز از این رسانه بهره می گیرند و پیام های خود را به شهروندان، منتقل و اطلاعات مورد نظر کاربران را تأمین می کنند و آنان را به سوی نامزدهای معین فرا می خوانند.

3. شیوه های تبلیغاتی

اشاره

روش ها و شیوه های تبلیغات در جامعه های گوناگون تا حدودی به باورها و ارزش های فرهنگی وابسته است و رفتارهای هر جامعه ای نشان دهنده فرهنگ عمومی آن است. در جوامع غربی نیز تبلیغات انتخاباتی نشان دهنده باورهای مادی و لیبرالیستی است. تبلیغات در این جوامع از طریق شیوه های گوناگونی صورت می پذیرد که آنها را برمی شماریم:

الف) جنگ روانی

ص:20

جنگ روانی از شیوه های مرسوم و شایع در رسانه های عمومی غرب است که در رقابت های انتخاباتی نیز کاربرد بسیاری دارد. در کشورهای صنعتی، این رقابت ها همواره با جنگ های سنگین روانی همراه است و نامزدها از این روش بهره می برند. در این روش پیام دهندگان می کوشند از راه های گوناگون، مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهند و برتری خود را در برابر رقیبان حفظ کنند.  «تکرار و تداوم همه جانبه و هماهنگ و فراگیر»،(1) از ویژگی های اساسی این روش است.

ب) شایعه پراکنی

شایعه پراکنی به معنای گسترش خبرهای نادرست در میان مردم(2) است. در این روش، برای اثرگذاری بر افکار عمومی، گزارش های نادرست درباره افراد و رخدادهای مهم، به صورت شفاهی منتشر می شود و مردم آن خبر را برای یکدیگر، بیان و به گسترش آن کمک می کنند. بهره مندی از فرآیند شایعه در رقابت های انتخاباتی نیز مرسوم است و نامزدهای رقیب، برای حذف یکدیگر، از این روش بهره می گیرند. ایجاد بدبینی، ترور افراد، ترس از پیروزی رقیب، کسب وجاهت و حمایت عاطفی و ایجاد تمایل برای به دست آوردن آرای مردم، جزو انگیزه های اساسی شایعه پراکنی هاست و این امر برای نفوذ و جلب افکار عمومی صورت می گیرد.

ج) تحریف

ص:21


1- [1] . کاظم متولی، روابط عمومی و تبلیغات، تهران، انتشارات بهجت، 1380، چ 2، ص 184.
2- [2] . افکار عمومی و معیارهای سنجش آن، ص 140.

ایجاد انحراف در افکار عمومی، یکی دیگر از شیوه های تبلیغات در کشورهای غربی است. در این روش، کارگزار تبلیغاتی برای «تحریف در اطلاعات آماری، مخدوش کردن اطلاعات، حذف برخی از اطلاعات، پرت کردن حواس مخاطب به مسائل دیگر و ساده کردن بیش از حد مسائل  پیچیده»،(1) از فنون پیچیده تبلیغاتی بهره می برد. نامزدها و هواداران آنان در تبلیغات انتخاباتی از این روش بسیار سود می جویند تا بر افکار عمومی اثر بگذارند.

د) وعده های فریبنده

فریب دادن افکار عمومی با وعده های به دور از حقیقت، از شیوه های رایج در تبلیغات انتخاباتی جوامع غربی است. نامزدهای گوناگون در دوران انتخابات، وعده های واهی می دهند و مردم را امیدوار می کنند. واقعیت این است که «تبلیغات چی ها... به چیزهایی که می گویند، اعتقاد ندارند... [اصولاً] تبلیغات چی، آدمی نیست که به حرفش اعتقاد داشته باشد».(2)

ه_) دروغ پردازی

تبلیغات گران برای اشاعه افکار غیرواقعی، از راه رسانه های گروهی به دروغ پردازی روی می آورند. در این روش، واقعیت ها وارونه می شود و کارگزاران تبلیغاتی، پیام های مصنوعی و غیرواقعی، برای ایجاد تغییر صادر می کنند تا افکار عمومی را به سمت دل خواه بکشانند.

ص:22


1- [1] . افکار عمومی و ارتباطات، ص 210.
2- [2] . همان، ص 195.

_والول_ بر این باور است:

تبلیغات امروزی، دعاوی نادرستی را اشاعه می دهد. دروغ هایی است که می خواهد، فکر، داوری و ارزش ها و اعمال را به کلی وارونه کند... او را از دنیای واقعی جدا می کند و او را در کلاف سردرگم توهم گرفتار  می سازد.(1)

در رقابت های انتخاباتی، نامزدها تصویری غیرواقعی از خود نشان می دهند و در زمینه توانایی های خود، اغراق و واقعیت های موجود را تحریف می کنند.

و) بزرگ نمایی

بزرگ نمایی درباره برخی ویژگی های افراد و حادثه ها، برای اثرگذاری بر اذهان عمومی و بهره برداری از آن، یکی از پدیده های فراگیر در عرصه تبلیغات سیاسی غرب است. در این روش، تبلیغات گران با تمرکز بر جنبه های مثبت هواداران خود می کوشند آنان را در افکار عمومی برجسته کنند و تصویر مناسبی از آنان نشان دهند. تبلیغات چی ها، فعالیت های آنان را بزرگ جلوه می دهند و ویژگی های خارق العاده و استثنایی برای آنان می سازند.(2)

در مبارزه های انتخاباتی نیز رسانه های عمومی، ویژگی های نامزدهای خاص را برجسته و آنان را چهره های فوق العاده، استثنایی و توان مند معرفی می کنند. بنابراین، بزرگ نمایی یکی دیگر از شیوه های تبلیغات در کشورهای غربی است.

ص:23


1- [1] . همان، ص 194.
2- [2] . روابط عمومی و تبلیغات، ص 186.

ز) برچسب زنی

زدن برچسب های منفی، برای ایجاد بدبینی در اردوگاه رقیب، یکی دیگر از شیوه های تبلیغات سیاسی در رسانه های عمومی غرب است. در این روش،  تبلیغات گران برای رقیب، عنوان های زشت و ناپسندی همانند تندرو، وحشی، تروریست، جنگ افروز و لقب های ناخوشایند دیگری را برمی گزینند و می کوشند افراد و گروه های رقیب را نزد افکار عمومی کوچک کنند تا مردم از آنان حمایت نکنند.(1) در تبلیغات انتخاباتی، نامزدها بیشترین بهره را از این روش می برند.

ح) چهره سازی

چهره سازی؛ یعنی ایجاد تصویری فوق العاده، اعجاب انگیز و حیرت آور از افراد عادی. در این روش، با بهره مندی از هجوم هماهنگ و همه جانبه رسانه های گروهی، ویژگی های افراد را بزرگ می کنند و صفت های دیگری نیز برای وی می آفرینند. هدف از این روش، «ایجاد وفاداری و تعهد ایدئولوژیکی»(2) است و در تبلیغات سیاسی کاربرد دارد. در رقابت های سیاسی در موارد بسیاری دیده شده است که رسانه های گروهی، ناگهان با یک چرخش و ایجاد تمرکز بر ویژگی های افراد، تصویرهای افسانه ای درباره آنان می سازند و شخصیت های مورد نظر خود را می آفرینند.

ص:24


1- [1] . افکار عمومی و معیارهای سنجش آن، ص 124.
2- [2] . افکار عمومی و تبلیغات، ص 213.

در تبلیغات انتخاباتی نیز این روش کاربرد دارد و گروه های رقیب با بهره مندی از آن می کوشند بر افکار عمومی اثر بگذارند و حمایت های مردم را به دست آورند.

ط) کوچک نمایی

 کوچک شمردن توانایی ها و فعالیت های رقیب، یکی دیگر از شیوه های تبلیغاتی است. در این روش، تبلیغات گران می کوشند توان مندی های رقیب را کوچک و فعالیت هایش را کم ارزش نشان دهند. بدین ترتیب، خواهند توانست امیدهای مردم را با تردید روبه رو سازند و او را ناتوان معرفی کنند.

این روش، در تبلیغات انتخاباتی نیز کاربرد گسترده ای دارد و مبلغان با کم اهمیت جلوه دادن ظرفیت ها و قابلیت های رقیب، می کوشند افکار عمومی را به سوی نامزد مورد نظر خود جلب کنند.

ی) قهرمان سازی

تمرکز بر مشکلات روزانه زندگی مردم، همانند فقر، بی کاری، آموزش، بهداشت و عوامل عینی دیگر و حل فوری آنان و رهایی مردم از عوامل ناامنی و تأمین زندگی ایده آل برای آنان، یکی دیگر از شیوه های تبلیغات در عرصه سیاست است. در این روش، وانمود می شود که برای حل مشکلات مردم به یک قهرمان نیاز است و این ویژگی در نامزدهای خاصی یافت می شود. بنابراین، برای رسیدن به زندگی پسندیده باید به قهرمان رأی بدهند؛ چون مخالفت با قهرمان، زندگی آنان را با مشکل روبه رو خواهد کرد. این روش به ویژه در شرایط بحرانی اهمیت بیشتری می یابد و مردم که در آرزوی تغییر زندگی شان هستند، به دنبال افراد توان مند می گردند.

ص:25

«تبلیغات زمانی در کارش موفق می شود که بتواند روی آن دسته از ناامنی ها انگشت بگذارد که اکثر مردم دچار آن هستند... در نتیجه، تبلیغات می تواند در چنین شرایطی وانمود کند که می تواند آنها را در حل مشکلات خود یاری دهد».(1)

 ک) تظاهر به اکثریت

در این روش، تبلیغات گران وانمود می کنند که همه مردم با آنان هستند و مخالفان در اقلیتند. آنان در توصیف هواداران خود از واژه هایی چون همه، تمام و اکثریت بهره می برند و فضایی پدید می آورند که مردم به این نتیجه برسند که مخالفت با آنان سودی ندارد. آنان به هواداران خود روحیه می دهند و مخالفان را دچار تردید می کنند.

«در این زمینه، تبلیغات چی [از] گرایش مردم به دنباله روی استفاده می کنند؛ زیرا بسیاری از مردم پیوسته می خواهند در اکثریت قرار بگیرند، نه در اقلیت.»(2) در تبلیغات انتخاباتی نیز افراد و گروه های رقیب می کوشند با بهره مندی از این روش، افکار عمومی را جلب کنند و آنان را وادارند که با هم هماهنگ باشند.

ل) کسب اعتبار

به دست آوردن اعتبار از راه وادار کردن مردم به هواداری از افراد و چهره های محبوب، از شیوه های رایج تبلیغات در کشورهای غربی است. در

ص:26


1- [1] . همان، ص 110.
2- [2] . افکار عمومی و معیارهای سنجش آن، ص 125.

این روش، مبلغان تظاهر می کنند که هوادار آزادی، عدالت، برابری، حقوق برابر و ارزش های انسانی هستند و چهره های سرشناس و معروف از آنان پشتیبانی می کنند.

«تبلیغات گر، تبلیغات خود را با چیزهایی هم بسته می کند که برای مردمی که می خواهد آنها را تحت نفوذ بگیرد، عزیز است و بدان احترام می گذارند و  آنها را پذیرا هستند... آنان از اعتبار و حیثیت اشخاص بانفوذ... و واژه های جاذب مثل آزادی، برابری... استفاده می کنند».(1)

همه نامزدهای انتخاباتی از این روش بهره می برند و با تظاهر به نزدیکی به ارزش ها و چهره های محبوب، برای خود اعتبار به دست می آورند.

م) روش سوارشدن واگن

تشویق مردم به جا نماندن از قطاری که در حال حرکت است، یکی دیگر از شیوه های مرسوم تبلیغات در جهان غرب است. در این روش، تبلیغات گران چنین القا می کنند که مردم با آنان هستند و آنان نیز باید شتاب کنند تا از قافله جا نمانند. این روش به این شعار توجه دارد: «عجله کن تا به واگن برسی.» تبلیغات چی می کوشد «دیگران را متقاعد کند که همگان... برنامه های او را پذیرفته اند. بنابراین، ما هم باید هرچه سریع تر به آنها بپیوندیم و خود را به واگن برسانیم».(2)

ص:27


1- [1] . افکار عمومی و تبلیغات، ص 209.
2- [2] . افکار عمومی و معیارهای سنجش آن، ص 126.

تبلیغات گران انتخاباتی، مردم را تشویق می کنند تا از هم سبقت بگیرند و به کاروان خودی بپیوندند. آنان وانمود می کنند که هرچه زودتر خود را به کاروان برسانید تا به امتیازهای بیشتری دست یابید.

ن) کنترل و نظارت بر اطلاعات

یکی دیگر از شیوه های تبلیغات انتخاباتی، کنترل و نظارت بر اطلاعات است. در این روش، گروه های رقیب می کوشند با گزینش اطلاعات، از انتشار اخبار و اطلاعاتی که سبب مخدوش شدن چهره آنان نزد افکار عمومی می شود، جلوگیری کنند.(1) اهمیت این روش با نزدیک شدن زمان رأی گیری افزایش  می یابد و نظارت ها نیز تشدید می شود. نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنان می کوشند با کنترل اطلاعات، حادثه ها را کنترل کنند.

س) روش ضد تبلیغ

گزینش اتهام ها و بزرگ نمایی های رقیب در تبلیغات انتخاباتی و رد آنان با آوردن دلیل، یکی دیگر از شیوه های تبلیغات است. در این روش، نامزدهای انتخاباتی فرازهایی از سخنان و اتهام های مخالفان را بیان می کنند و می کوشند منطق رقیب را ضعیف و او را ناتوان نشان دهند. «پس تبلیغات را با تبلیغ متقابل یعنی با ضد تبلیغات، بی اثر یا حداقل کم تأثیر می سازند».(2)

ص:28


1- [1] . همان، ص 137.
2- [2] . همان، ص 126.

در مبارزه های انتخاباتی نیز بخش ویژه ای از تبلیغات نامزدهای رقیب، صرف رد ادعاها و اتهام های مخالفان می شود و هر کدام می کوشند تا ناتوانی های یکدیگر را آشکار سازند.

ع) اقدامات انحرافی

ایجاد ماجراهای حاشیه ای، برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی، یکی دیگر از شیوه های تبلیغات در عرصه سیاست است. ماهیت این روش، ایجاد انحراف در افکار عمومی است. بنابراین، تبلیغات گران می کوشند با ایجاد حادثه ها و ماجراهای حاشیه ای، افکار عمومی را تغییر دهند.

این روش در رقابت های انتخاباتی نیز کاربرد وسیعی دارد و بسیاری از پرونده های قدیمی، دوباره گشوده و داستان های جدیدی خلق می شود.

ف) سکوت و موضع گیری نکردن

سکوت پیشه کردن و موضع گیری نکردن روشن و آشکار در برابر حادثه ها،  یکی دیگر از شیوه های تبلیغات است. در این روش، مبلغان موضع خود را درباره مسائل مهم و کلیدی بیان نمی کنند و جلو زیان های احتمالی آن را می گیرند. نامزدهای انتخابات نیز از این روش سود می جویند و در برابر حادثه ها سکوت می کنند.

 

ص:29

فصل سوم: اهداف و ویژگی های تبلیغات انتخاباتی در اسلام

اشاره

در جوامع دینی، تبلیغات سیاسی از باورها و ارزش های دینی سود می جوید. ارزش ها و باورهای اسلامی، هدف ها و اولویت های گروه های سیاسی را تعیین و شیوه رقابت و تعامل آنان را با یکدیگر مشخص می کند.

1. اهداف تبلیغات انتخاباتی در اسلام

اشاره

در جوامع اسلامی، هدف ها و آرمان ها در باورهای دینی ریشه دارد و نظام سیاسی باید برای تحقق آن هدف ها و آرمان ها بکوشد. مبارزه و تبلیغات انتخاباتی باید ارزش های اسلامی را نشان دهد و نظام اسلامی را در رسیدن به آرمان ها کمک کند. اسلام به هدف ها و آرمان هایی توجه دارد که سبب شکوفایی جامعه اسلامی می شود. ازاین رو، تبلیغات انتخاباتی باید شرایط را برای رسیدن به این هدف ها فراهم کند. اکنون هدف ها و آرمان هایی را که اسلام به آن توجه دارد، برمی شماریم:

الف) تحکیم مناسبات مردم و حکومت

مناسبت های دوسویه و تعامل مردم و حکومت، در همکاری های متقابل، کاهش خشونت، برقراری نظم وقانون، احساس تعلق و وابستگی و کاهش جرایم و تخلف های اجتماعی نقش بسزایی دارد و وسیله ای برای افزایش و  تقویت اقتدار ملی است. در نظام های مبتنی بر همکاری، مشارکت و مشورت

ص:30

حکومت با مردم، وفاق و هم دلی را پدید می آورد. در چنین نظام هایی، سیاست های حکومت مبتنی بر نیازهای واقعی مردم است و تصمیم های کلان ملی بر اساس مشورت با آنان صورت می گیرد، ولی در نظام های استبدادی، مناسبات آنان مبتنی بر زور و خشونت است و مردم وظیفه ای جز پیروی از فرمانروایان ندارند.

در حکومت اسلامی، چنین پیوندهایی مبتنی بر صداقت، خدمت و همکاری های نزدیک است. حکومت کنندگان بر اساس وظیفه دینی خود، مسئولند که با مردم پیوندی نیک و دوستانه داشته باشند و برای رفع نیازهای واقعی آنان بکوشند. در اجرای برنامه های دولتی نیز با مردم مشورت کنند و برای پیوند بیشتر مردم با مسئولان بکوشند. مسئولیت دینی مردم نیز این است که با حکومت کنندگان همکاری کنند و آنان را در انجام وظایف و مسئولیت هایشان یاری دهند و کاستی های حکومت را یادآور شوند و مقام های دولتی را از نیازها و مشکلات واقعی آگاه سازند.

همکاری مردم در مبارزه های انتخاباتی سبب تحکیم مناسبات می شود و آنان در فرآیند انتخابات در مسیر همکاری های نزدیک قرار می گیرند و همکاری با یکدیگر را تجربه می کنند. بدین ترتیب، احساس تعلق و وابستگی مردم وحکومت افزایش می یابد. بنابراین، تبلیغات گران باید این روند را تقویت و از فعالیت هایی که با همکاری های متقابل جامعه و حکومت ناسازگار است، بپرهیزند.

ص:31

 ب) مشارکت عمومی

حضور مردم در صحنه سبب تحکیم مناسبات جامعه و حکومت می شود. ازاین رو، هنگام مشکلات و تنگناها در کنار یکدیگر می ایستند و نظام از آسیب های گوناگون در امان می ماند.

عوامل تبلیغات نامزدهای انتخاباتی باید فضای جامعه را به گونه ای درآورند تا مشارکت عمومی در انتخابات افزایش یابد؛ زیرا شهروندان در تداوم حکومت دینی نقش تعیین کننده ای دارند.

در تبلیغات انتخاباتی باید این روند را تقویت کرد تا جلو فعالیت هایی که با مشارکت عمومی مردم ناسازگار است، گرفته شود.

ج) تأمین عدالت

عدالت، پخش عادلانه امکانات، ایجاد فرصت های برابر، رعایت حقوق همگانی و رعایت شایستگی هاست. در جوامع مبتنی بر عدالت اجتماعی، همگان فرصت برابر می یابند تا رشد کنند. در چنین جامعه هایی، شهروندان بر اساس توانایی هایشان فعالیت می کنند و مشارکت و رقابت عادلانه ای خواهند داشت. در این جوامع تلاش می شود تا جلو برخوردهای ناعادلانه و نابرابری ها گرفته شود و حقوق افراد و گروه ها از بین نرود و رقابت های سازنده و مثبت، جای گزین جنگ های ویران گر گروهی گردد.

در آموزه های دینی، عدالت جایگاه ویژه و ممتازی دارد و تأمین و گسترش عدالت اجتماعی، از هدف های اساسی ادیان الهی و پیامبران توحیدی بوده است. زندگی پربار پیامبران و امامان معصوم علیهم السلامسرشار از

ص:32

مبارزه های حق طلبانه و عدالت خواهانه است. حضرت علی علیه السلام را نیز به دلیل  مبارزه های درخشان و برجسته اش برای برقراری عدالت، «صدای عدالت انسانی» می دانند. بنابراین، تأمین و برقراری عدالت اجتماعی و جلوگیری از ستم اجتماعی، از اهداف و وظایف بنیادین حکومت اسلامی است.

انتخابات، یکی از مهم ترین عرصه های تحقق عدالت است؛ زیرا در انتخابات، پست های سیاسی بدون هیچ گونه تبعیض به شایستگان و برگزیدگان مردم می رسد. در انتخابات، نامزدهای شایسته در رقابتی آزاد و منصفانه، برای کسب آرای مردم می کوشند و این روند سبب می شود که موقعیت های سیاسی، عادلانه توزیع شود.

د) وفاق ملی

وفاق و هم گرایی نیروهای اجتماعی، قدرت ملی را پدید می آورد و توانایی های عمومی اجتماع را برای سازندگی و آبادانی کشور افزایش می دهد. همچنین رشد و شکوفایی کشور را به دنبال دارد، رقابت سالم سیاسی را شکل می دهد و جلو تضادهای اجتماعی را می گیرد. ازاین رو، با ناهماهنگی و تعارض نیروهای سیاسی، فرصت های سازندگی از دست می رود و امکانات ملی برای پیشبرد هدف های فردی و گروهی نادیده گرفته می شود. در آموزه های دینی بر وحدت و هماهنگی نیروها تأکید شده و تأمین این امر از هدف های اساسی حکومت اسلامی است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقُوا؛ به ریسمان خداوند چنگ زنید و از تفرقه پرهیز کنید». (آل عمران:103)

ص:33

انتخابات، مناسب ترین شیوه برای رسیدن به اتحاد و وحدت ملی است و مانع از گسترش برخوردهای سیاسی می شود؛ زیرا پذیرش انتخابات  در حقیقت، قبول قواعد بازی سیاسی و پیروی از قوانین اساسی و عمومی کشور است و همه ناگزیرند در چارچوب قوانین و مقررات رسمی رقابت و فعالیت داشته باشند.

ه_) شایسته سالاری

در رقابت های انتخاباتی، می توان افراد را برای پست های حکومتی برگزید و این، وسیله ای برای گزینش افراد شایسته و توان مند به شمار می رود. در این روش ممکن است گروهی با ابزار تبلیغاتی و منابع مالی، افکار عمومی را فریب دهند و افرادی ناکارآمد به قدرت برسند، ولی ادواری و موقتی بودن انتخابات، از رخ دادن چنین وضعیتی در درازمدت، جلوگیری می کند. در مجموع، انتخابات به آسانی فضایی را پدید می آورد تا مدیران شایسته و کارآمد انتخاب شوند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:

مَن تَقَدَّمَ عَلَی الْمُسْلِمِین وَ هُوَ یَری أَنَّ فِیهِمْ مَنْ هو أَفْضَلُ مِنْهُ، فَقَدْ خانَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الْمُسْلِمِینَ.(1)

کسی که در هر کاری، خود را بر دیگران مقدم دارد، در حالی که می داند شایسته تر از او در میان آنان است، هر آینه به خداوند و پیامبر و مسلمانان خیانت کرده است.

بنابراین، شایسته سالاری جزو هدف ها و ویژگی های اساسی تبلیغات در  حکومت اسلامی و یکی از عوامل مقبولیت انتخابات در نظام اسلامی است.

ص:34


1- [1] . بحارالانوار، ج 71، باب 20، قضاء حاجة المؤمنین، ص 287.

2. ابزارهای تبلیغات انتخاباتی

ظهور و گسترش ابزارهای جدید تبلیغاتی، ماهیت و ویژگی های تبلیغات در جوامع مختلف را تغییر داده است. بدین ترتیب، امکانات تبلیغاتی گسترش یافته و بر سرعت انتقال پیام و پیچیدگی های آن افزوده شده است. این وسایل در کشورهای مختلف در حال گسترش است و در ایران نیز جایگاه ویژه ای دارد. بنابراین، از بسیاری از ابزارهای تبلیغاتی که در غرب رایج است و یا ارزش های اسلامی سازگاری دارد، می توان به عنوان ابزار تبلیغات در جامعه اسلامی بهره گرفت. در این میان، نکته مهم آن است که روش ها و شیوه های تبلیغات باید بر اساس اصول اسلامی باشد.

3. ویژگی تبلیغات انتخاباتی در اسلام

اشاره

شیوه های تبلیغات و رقابت های انتخاباتی در اسلام نشان دهنده ارزش های دینی است. رقابت کنندگان وظیفه دارند هنگام رقابت، ارزش ها و موازین دینی را رعایت کنند و به مصالح و منافع عمومی توجه داشته باشند و از فعالیت های ناسازگار با مصالح دینی و ملی بپرهیزند. اکنون ویژگی هایی را برمی شماریم که در باورها و آموزه های دینی ریشه دارد و باید آنها را رعایت کرد:

الف) رعایت عدالت و انصاف

عدالت و انصاف از ویژگی های مؤمنان و پرهیزکاران است و هر که دارای این ویژگی است، رفتاری متعادل دارد و هنگام داوری، انصاف را رعایت می کند و به حسن معاشرت با دیگران توجه دارد. منصفان، ویژگی های پسندیده افراد  را نادیده نمی گیرند و برای تخریب دیگران نمی کوشند.

ص:35

افراط گرایی را با پرهیزکاری و دین داری ناسازگار می دانند و با وجدان بیدار و آگاه، هر آنچه را برای خود می پسندند، برای دیگران نیز می پسندند و از موفقیت دیگران شاد می شوند. افزون بر آن، درباره کاستی های افراد اغراق نمی کنند و واقع بین هستند.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

وَ لا یَجْرِ مَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی ألّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی. (مائده: 8)

مبادا زشت کاری و دشمنی گروهی از مردم سبب شود که از راه عدالت خارج شوید.

تبلیغات و رقابت بر مبنای عدالت و انصاف، از ویژگی های تبلیغات انتخاباتی در اسلام است و نامزدها مسئولیت دارند به این امر مهم توجه کنند و از داوری های شتاب زده و افراطی و یک جانبه بپرهیزند و هر آنچه را برای خود نیک می دانند، برای دیگران نیز بخواهند.

ب) صداقت

صداقت نامزدها در تبلیغات و فعالیت هایشان، سبب افزایش اتحاد عمومی، مقبولیت نظام سیاسی و تقویت مناسبات مردم و حکومت می شود و جلو گسترش نارضایتی های اجتماعی را می گیرد. در آموزه های دینی، صداقت جزو ویژگی های پرهیزکاران است و مؤمنان از پرداختن به امور نادرست، به شدت منع شده اند. خداوند در قرآن کریم می فرماید:

إِنَّما یَفْتَرِی الْکَذِبَ الَّذینَ لا یُؤمِنُونَ بِآیاتِ اللّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْکاذِبُونَ. (نحل: 105)

کسانی دروغ می گویند که به آیات الهی ایمان ندارند و آنان  دروغ گویانند.

امام باقر علیه السلام نیز می فرماید:

خداوند برای شر و بدی، قفلی قرار داده که کلید آن قفل ها، شراب است. دروغ از شراب

ص:36

بدتر است.(1)

بنابراین، صداقت در تبلیغات و فعالیت های انتخاباتی، از ویژگی های تبلیغات انتخاباتی در جوامع دینی است و شایسته نیست که نامزدهای انتخاباتی با زیر پا گذاشتن ارزش های دینی، آرای بیشتری به دست آورند.

ج) رعایت ارزش های دینی

وفاداری به ارزش های فرهنگی و دینی، عامل هم بستگی است و مانع ظهور ناهنجاری های اجتماعی می شود. رعایت ارزش های دینی در رشد و تکامل جوامع نقش مهمی دارد و شهروندان را در رسیدن به تکامل مادی و معنوی یاری می کند. در جوامع اسلامی، رعایت این مهم از سوی نخبگان و نامزدهای انتخاباتی اهمیت ویژه ای دارد و هرگونه بی توجهی به این ارزش ها، سبب بی اعتمادی مردم به ارزش های دینی و حکومت اسلامی می شود.

بدین ترتیب، رعایت ارزش های دینی و فرهنگی در تبلیغات انتخاباتی مهم است و نامزدهای انتخاباتی وظیفه دارند از رفتار و گفتاری که با فرهنگ و ارزش های دینی مردم ناسازگار است، پرهیز کنند. پس بایسته است از به کار بستن الگوهای وارداتی و ناسازگار با هنجارهای اجتماعی بپرهیزند و اصالت  و هویت خود را حفظ کنند. بدین گونه می توانند وفاداری دینی خود را در فرآیند تبلیغات نشان دهند.

ص:37


1- [1] . محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365، ج 2، ص 254.

د) اعتقاد به آرای مردم

انتخابات، سازمان یافته ترین شیوه همکاری سیاسی مردم و وسیله ای برای برقراری و تقویت هم بستگی ملی است. مردم با شرکت در انتخابات، به افرادی که علاقه دارند، رأی می دهند و بدین ترتیب، هم بستگی ملی شکل می گیرد و جلو انباشت نارضایتی های پنهان گرفته می شود. حکومت کنندگان با نیازهای واقعی مردم آشنا می شوند و زمام داران مجبورند پاسخ گو باشند و بدین گونه احساس هم بستگی سیاسی افزایش می یابد.

در آموزه های دینی، مردم در تشکیل حکومت، تفاهم و همکاری با حکومت کنندگان و نظارت بر فعالیت های آنان، نقش ویژه ای دارند. مناسبات مردم و زمام داران بر پایه رضایت و تعامل دوجانبه است و تصمیم گیری های عمومی، با مشورت و تفاهم صورت می گیرد.

امام علی علیه السلام می فرماید:

 ... قَدْ کانَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله عَهِدَ إِلَیَّ عَهْدا فَقالَ یَا بْنَ أَبِی طالِبٍ لَکَ (وِلاءُ أُمَّتِی) فَإِنْ وَلَّوْکَ فِی عافِیَةٍ وَ أَجْمَعُوا عَلَیْکَ بِالرِّضا فَقُمْ بِأَمْرِهِمْ و إِنِ اخْتَلَفُوا عَلَیْکَ فَدَعْهُمْ وَ ما هُمْ فِیهِ.(1)

رسول خدا صلی الله علیه و آله با من عهد کرد و فرمود: ای پسر ابی طالب! (سرپرستی امت) با تو است. پس اگر مردم با رضایت از تو اطاعت کردند، به امور  آنان بپرداز وگرنه امورشان را به خودشان واگذار.

آرای مردم، تعیین کننده است و نامزدهای انتخاباتی باید وفاداری و پای بندی خود را به این امر نشان دهند. ازاین رو، باید از اتهام های واهی به

ص:38


1- [1] . محمدحسین نوری، مستدرک الوسائل، قم، مؤسسه آل البیت، 1400 ه_ . ق، ج 11، ص 78.

این و آن بپرهیزند و برای تقویت و تحکیم هنجارهای سالم انتخاباتی بکوشند. همچنین شکست و پیروزی را با روی باز بپذیرند و برای جلب افکار عمومی تلاش کنند.

ه_) مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری، رمز بقا، تکامل و توسعه است. در جامعه های مسئولیت پذیر، افراد می کوشند کاستی ها را رفع کنند و وظایف خود را به مناسب ترین شیوه انجام دهند. افراد مسئولیت پذیر همواره برای ترقی و تکامل همه جانبه کشور می کوشند و از انفعال و بی اعتنایی بیزارند. آنان مشکلات و نارسایی های کوتاه مدت را بر موانع بلندمدت ترجیح می دهند و برای رسیدن به آینده ای روشن، سرمایه گذاری می کنند. چنین افرادی احساس وابستگی شدید اجتماعی دارند و خود را در شکست و پیروزی جامعه شریک می دانند. از پیروزی و موفقیت های ملی به خود می بالند و از کاستی های آن رنج می برند.

در جوامع منفعل، احساس وابستگی اجتماعی ضعیف است و شهروندان احساس پراکندگی و انزوا دارند. آنان آرزوهای فردی را بر نیازهای عمومی ترجیح می دهند و همواره در پی فرصتی برای سوءاستفاده از کاستی های عمومی هستند.

در آموزه های دینی، مسلمانان برادران دینی یکدیگرند و به هم وابسته اند. همگی اعضای یک پیکر واحدند و در برابر همدیگر احساس مسئولیت دارند.

 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: «مَنْ أَصْبَحَ وَ لایَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛

ص:39

کسی که صبح کند و به امور مسلمانان اهتمام نورزد، مسلمان نیست».(1)

احساس مسئولیت در تبلیغات انتخاباتی، از ویژگی های تبلیغات انتخاباتی در نظام اسلامی است و همگان مسئولند برای حفظ سلامت و تضمین درستی انتخابات و تبلیغات انتخاباتی بکوشند.

و) پرهیز از وعده های ناممکن

ماهیت وعده های ناممکن، بزرگ نمایی درباره توانایی ها، فریب افکار عمومی یا درک نادرست از شرایط و امکانات است. وعده دهندگان برای جلب آرای مردم، به آنان وعده می دهند که اوضاع بهبود می یابد و موانع رفع می شود و جامعه آرمانی شکل می گیرد. آنان خواسته های مردم را افزایش می دهند و امید کاذب تولید می کنند، ولی پس از مدتی، آرزوهای مردم بر باد خواهد رفت و ناامیدی بر آنان حاکم خواهد شد. اعتماد عمومی آسیب خواهد دید و نارضایتی های اجتماعی گسترش خواهد یافت.

در آموزه های دینی، وفاداری و پای بندی به تعهد، از ویژگی های پرهیزکاران است و آنان از دادن وعده های پوچ به شدت منع شده اند. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «و أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کانَ مَسْؤلاً؛ به وعده هایتان وفا کنید، چون از آن بازخواست می شود و مسئولیت دارد».(2)

بنابراین، یکی دیگر از ویژگی های تبلیغات در جامعه دینی، پرهیز از دادن وعده های ناممکن است و نامزدهای انتخاباتی باید از بزرگ نمایی و دادن 

ص:40


1- [1] . اصول کافی، ج 2، ص 163.
2- [2] . اسراء: 34.

امیدهای کاذب بپرهیزند و از توانایی های واقعی خود سخن بگویند. همچنین جامعه ای آرمانی و تخیلی ترسیم نکنند و شهروندان را بدبین و ناامید نسازند.

ز) پرهیز از شایعه

شایعه پراکنی، دامن زدن به خبرهای نامعتبر است. محتوای شایعه گاه ساختگی و غیرواقعی است و زمانی نیز می تواند نشان دهنده بخشی از یک واقعیت اجتماعی باشد که انسان ها بدون کاوش در درستی و نادرستی آن، در انتشار آن دخالت می کنند. شایعه به ویژه در دوره تبلیغات انتخاباتی سبب گسترش بی اعتمادی و نارضایتی های اجتماعی می شود؛ احساس بدبینی و دشمنی را میان افراد تقویت می کند؛ به وحدت و هم بستگی ملی آسیب می رساند و سبب افزایش نزاع و جدل ها می شود. همچنین مشروعیت نظام را زیر سؤال می برد و میان جامعه و حکومت فاصله می اندازد.

«شایعه معمولاً مجموعه ای از غیبت، بهتان، استهزا و گاه دشنام است که بر اساس نص صریح احکام اسلامی، تصدیق هر یک از موارد فوق یا سکوت و عدم مقابله با شایعه، در حقیقت، نوعی مشارکت در جرم و دوستی با مجرم اولیه است و از گناهان کبیره محسوب می شود».(1)

دامن زدن به شایعه ها با آموزه های دینی ناسازگار است و مؤمنان از پرداختن به این امور منع شده اند. خداوند در این باره می فرماید:

هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمِیمٍ مَنّاعٍ لِلْخَیْرِ مُعْتدٍ أَثِیمٍ. (قلم: 11 و 12)

عده ای دایم عیب جویی و سخن چینی می کنند و هر چه بتوانند، مردم را  از خیر و سعادت

ص:41


1- [1] . افکار عمومی و معیارهای سنجش آن، ص 133.

باز می دارند و در ستم و بدکاری می کوشند.

بنابراین، زیبنده نیست که در جامعه اسلامی، نامزدهای انتخاباتی با جوسازی، شایعه پراکنی، نادیده گرفتن مصالح نظام و ایجاد بی اعتمادی و تنش در فضای عمومی کشور، برای رسیدن به قدرت بکوشند.

ح) رعایت اخلاق و ادب

رعایت ادب، یکی دیگر از اصول تبلیغات در جوامع دینی است و در برگزاری انتخابات سالم و به دور از خشونت و نفرت نقش دارد. رعایت ادب، همکاری های عمومی را تقویت می کند؛ سبب گسترش فرهنگ گفت وگو و دوستی می شود و از سوءتفاهم ها و دشمنی های بی مورد و نابجا جلوگیری می کند. در مقابل، در محیطی پر از ناسزاگویی و اتهام های رنگارنگ، عواطف و احساسات انسانی آسیب می بیند و فضایی نفرت انگیز و انتقام جویانه شکل می گیرد. دشمنی گسترش می یابد و همکاری های سازنده فراموش می شود.

رعایت ادب از ویژگی های مؤمنان است و در آموزه های دینی جایگاه ویژه ای دارد. خداوند در قرآن کریم می فرماید:

أُدْعُ إِلی سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ. (نحل: 125)

با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت کن و با آنها به روش نیکوتر استدلال و مناظره کن.

در تبلیغات انتخاباتی، رعایت ادب در برقراری آرامش و برگزاری انتخابات آزاد، سالم، عادلانه و منصفانه نقش ویژه ای دارد. همچنین با حفظ حقوق افراد سبب تحکیم وفاق و هم دلی می شود؛ فضای همکاری و دوستی

ص:42

را تقویت می کند؛ جلوی گسترش الگوهای نامناسب را می گیرد و به تقویت  فرآیند مردم سالاری دینی می انجامد.

ط) پرهیز از تهمت و افترا

تهمت از گناهان کبیره است. تهمت زدن، به پیوندها آسیب می رساند و سبب دشمنی افراد می شود و ارزش های دینی و اخلاقی را تضعیف می کند. شکستن حرمت افراد و ارزش های فرهنگی، به اعتماد عمومی آسیب می رساند و سبب کاهش مقبولیت نظام می شود. بنابراین، اتهام بستن به دیگران، پی آمدهای منفی فراوانی دارد و مانع شکل گیری مناسبات نیک و منصفانه می شود.

در آموزه های دینی، تهمت زدن، گناهی نابخشودنی است. افزون بر آن، تهمت زننده را می توان در دادگاه صالحه محاکمه کرد. ازاین رو، در قرآن کریم می خوانیم:

لا یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللّهُ سَمیعًا عَلیمًا. (نساء: 148)

خداوند بلند کردن صدا را به بدگویی دوست ندارد، مگر از آن کس که به او ستمی شده باشد و خداوند شنوا و داناست.

بنابراین، رقابت های تبلیغاتی در جوامع دینی باید از هرگونه اتهام زدن و تبلیغ منفی علیه دیگران به دور باشد.

ی) پرهیز از اسراف و زیاده روی

زیاده روی و اسراف در تبلیغات انتخاباتی سبب بدبینی مردم می شود؛ زمینه شایعه افکنی و اتهام زنی را فراهم می کند؛ به چشم و هم چشمی ها دامن می زند و سبب هدر رفتن امکانات مادی و معنوی جامعه می شود. همچنین

ص:43

به واقع نمایی در تبلیغات آسیب می رساند؛ چون با فریب دادن افکار عمومی، تبلیغات را از  مسیر تعادل خارج می کند و زیاده روی را در جامعه نهادینه می سازد.

اسراف در فرهنگ دینی، با ویژگی های پرهیزکاران ناسازگار بوده و ناپسند شمرده شده است. ازاین رو، مؤمنان باید از افراط و تفریط بپرهیزند و در زندگی، اعتدال خود را حفظ کنند.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

وَ لاتُطیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفینَ الَّذینَ یُفْسِدُونَ فِی اْلأَرْضِ وَ لایُصْلِحُونَ. (شعرا: 151 و 152)

و از فرمان افراط گران پیروی مکنید؛ آنان که در زمین فساد می کنند و اصلاح نمی کنند.

بنابراین، اسراف در تبلیغات انتخاباتی، زیان های مادی و معنوی بسیاری دارد و گسترش آن با مصالح عمومی ناسازگار است. نامزدهای انتخاباتی، باید از زیاده روی و ریخت و پاش های تبلیغاتی بپرهیزند و به میانه روی توجه داشته باشند.

4. اخلاق تبلیغاتی هواداران

اشاره

هواداران، پیام نامزدهای انتخاباتی را به مردم منتقل می کنند و پیوند نامزدها با مردم، از این راه صورت می گیرد. شیوه فعالیت های آنان نشان دهنده ویژگی های واقعی تبلیغات انتخاباتی در یک کشور است. مردم نیز آنان را نماینده گروه های مختلف می دانند و بر اساس فعالیت های آنان درباره نامزدها داوری می کنند.

ص:44

بنابراین، هواداران و ستادهای انتخاباتی در چگونگی برگزاری انتخابات نقش بسیاری دارند و ضروری است فعالیت های آنان متناسب با معیارهای دینی و اخلاقی که برخواهیم شمرد، صورت گیرد:

 الف) قانون مداری

تبلیغات هواداران، در چارچوب معیارهای قانونی، در رقابت های سالم تبلیغاتی نقش ویژه ای دارد؛ چون با پیش گیری از هرج و مرج و رفتارهای فراقانونی، امنیت و سلامت انتخابات را تضمین می کند.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

وَ أَنِ احْکُمْ بَیْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ احْذَرْهُمْ أَنْ یَفْتِنُوکَ عَنْ بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللّهُ إِلَیْکَ. (مائده: 49)

(ای پیامبر،) بر اساس دستورهای خداوند بین مردم حکم کن و از هوای مردم پیروی نکن و از اینکه تو را به بعضی دستورهای خداوند به فتنه اندازند، پرهیز کن.

بنابراین، تبلیغ و حمایت هواداران از نامزدهای خاص، باید در محدوده موازین قانونی صورت گیرد و از رفتارهای فراقانونی خودداری شود.

ب) رعایت معیارهای اخلاقی

تبلیغات در چارچوب قانون که شرط لازم برای برگزاری انتخابات سالم است، با رعایت معیارهای اخلاقی تکمیل می شود؛ زیرا بسیاری از رفتارهای تبلیغاتی، فراتر از ضوابط قانونی است یا در غیاب مأموران اجرای ضوابط قانونی صورت می گیرد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: «إِنَّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْاَخْلاقِ؛ به درستی من تنها

ص:45

برای تکمیل اخلاق و کمالات انسانی برانگیخته شده ام.»(1) بنابراین، ضروری است ستادهای انتخاباتی و هواداران آنان، معیارهای اخلاقی را رعایت کنند.

 ج) برهم نزدن امنیت و آرامش عمومی

آرامش و امنیت، زمینه ساز برگزاری انتخابات سالم و رقابتی است. بیان صلاحیت ها و شایستگی های نامزدهای رقیب، نیازمند گفت وگو و همکاری مسالمت آمیز است. تنها از این راه می توان جنبه های گوناگون فعالیت های آنان را بررسی کرد و نامزدهای اصلح را برگزید و به عوام فریبان و سودجویان پاسخ منفی داد. در فضای تنش آلود و ناآرام، تعصب ها و عواطف مانع از شناخت واقعی افراد و گروه ها می شود و حقوق بسیاری نیز از بین می رود.

بنابراین، هواداران بر اساس وظایف ملی و دینی خود مسئولیت دارند از به راه انداختن آشوب و ناامنی پرهیز کنند و برای تقویت و تحکیم فضای آشتی و گفت وگو بکوشند. همچنین زمینه های معرفی و نقد برنامه های گوناگون را فراهم کنند و مردم را آگاه سازند تا روحیه همکاری میان نیروها تقویت شود.

د) پرهیز از تعصب های گروهی

تعصب مانع تفاهم، همکاری و رقابت سالم می شود و بی اعتمادی را گسترش می دهد. همچنین بدگمانی را تشدید می کند و اجازه دیدن و به

ص:46


1- [1] . بحارالانوار، ج 71، ص 382.

رسمیت شناختن شایستگی های رقیب و توانایی های افراد را نمی دهد و نفاق و دشمنی را افزایش می دهد و سبب ناآرامی و آشوب می شود.

امام علی علیه السلام می فرماید:

بصیر کسی است که بشنود و بیندیشد؛ نگاه کند و ببیند و از عبرت ها بهره گیرد. آن گاه راه های روشنی را بپیماید و بدین گونه از افتادن در پرت گاه ها  دوری کند.(1)

تعصب های هواداران، دشمنی را در اجتماع گسترش می دهد و مانع از شکل گیری همکاری های پایدار می شود. بنابراین، باید از دامن زدن به تعصب ها، پرهیز و برای تبلیغات انتخاباتی سالم، تلاش شود.

ه_ ) تخریب نکردن دیگران

دامن زدن به شایعه ها و اتهام ها و توهین و تخریب دیگران، با آموزه های دینی و مصلحت نظام ناسازگار است و پی آمدهای منفی بسیاری دارد. این کار سبب کاهش مقبولیت و مشروعیت نظام می شود و با تقویت، بدبینی، موانع فراوانی بر سر راه همکاری و تفاهم نیروهای سیاسی ایجاد می کند. همچنین به افراطی گری و خشونت دامن می زند و مانع گزینش نامزدهای مؤمن فداکار و با تجربه می شود. افزون بر آن، به دشمنان، سودجویان و فرصت طلبان، میدان می دهد.

حضرت علی علیه السلام می فرماید: «لاقِحَةَ کَالْبَهْتِ؛ هیچ بی شرمی، مانند بهتان زدن نیست».(2)

ص:47


1- [1] . نهج البلاغه، ص 213.
2- [2] . عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی، غررالحکم و دررالکلم، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1366، ص 221.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤ'c7دَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤلاً. (اسراء: 36)

و هرگز از آنچه به آن علم و اطمینان نداری، پیروی مکن؛ که در پیشگاه  خداوند، چشم و گوش و دل همه مسئولند.

هواداران باید از بهتان و افترا بپرهیزند و جلو سوءاستفاده و بهره برداری سودجویان و فرصت طلبان را بگیرند. آنان باید به عدالت و انصاف نظر داشته باشند و برتری های رقیب را بپذیرند. همچنین برای گزینش نامزدهای اصلح بکوشند و هرآنچه را برای خود می پسندند، برای دیگران نیز بپسندند.

و) پرهیز از نفاق و دشمنی

دامن زدن به اختلافات و دشمنی، کینه و دشمنی را در میان نیروهای داخلی افزایش می دهد. همچنین فرصت سوءاستفاده را برای دشمنان فراهم می کند و مقبولیت نظام را زیر سؤال می برد. جلو همکاری نیروهای متعهد و متخصص را می گیرد و فرصت برای سازندگی از بین می رود.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

مؤمنان برادر یکدیگرند. پس در میان برادران خود صلح و آشتی برقرار کنید و تقوای الهی را پیشه سازید. باشد که مشمول رحمت خداوند قرار گیرید. (حجرات: 10)

وظیفه دینی هواداران این است که جلو گسترش اختلافات را بگیرند و اجازه ندهند بیگانگان سوءاستفاده کنند. همچنین باید تفاهم و همکاری را گسترش دهند و جلو سوءظن ها، اتهام ها و دشمنی ها را بگیرند. افزون بر آن،

ص:48

باید از دامن زدن به شایعه ها دوری کنند و ارزش های دیگران را به رسمیت بشناسند.

ز) پرهیز از خشونت و درگیری

خشونت و درگیری، نیروهای سیاسی و اجتماعی را رو در روی یکدیگر قرار می دهد و توانایی ها صرف نابودی همدیگر می شود. این کار جلو همکاری و  هم اندیشی نیروهای مؤمن و متعهد را می گیرد؛ نیروهای صدیق و شایسته را به حاشیه می راند و سبب کاهش مقبولیت نظام می شود.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

هرگاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ بپردازند، آنها را آشتی دهید و بین آنان صلح برقرار کنید و اگر یکی از دو طایفه به دیگری تجاوز کند، با گروه متجاوز پیکار کنید تا به فرمان خدا بازگردد. (حجرات: 9)

بنابراین، پرهیز از خشونت و درگیری، از وظایف اساسی هواداران است و آنان در این زمینه مسئولیت دارند جلو فعالیت های ناسازگار با آرامش و تفاهم را بگیرند.

5. ویژگی های اخلاقی رأی دهندگان

اشاره

ارزش ها، باورها و رفتارهای انتخاباتی رأی دهندگان، در تحکیم و تقویت معیارهای سالم انتخاباتی نقش ویژه ای دارد. با مشارکت آگاهانه و فعال مردم، جلو ناهنجاری های تبلیغاتی گرفته می شود و شایعه ها و اتهام ها گسترش نمی یابد. همچنین در تبلیغات زیاده روی نمی شود و بهره برداری های دروغین و ناسازگار با مصالح عمومی صورت نمی گیرد. بنابراین، باید رأی دهندگان معیارهای زیر را رعایت کنند و در تحکیم و نهادینه سازی آن بکوشند:

ص:49

الف) آگاهی و بصیرت

انتخابات، مشارکت داوطلبانه مردم برای تعیین نمایندگان است و آگاهی و شناخت مردم از سوابق، فعالیت ها، ویژگی ها و برنامه های نامزدها، در جهت گیری های کلان جامعه نقش ویژه ای دارد. گزینش نامزدهای کارآمد، متعهد و شایسته، گامی مهم در جهت آبادانی، شکوفایی، امنیت، رفاه و استقلال  کشور است، ولی گزینش های نامناسب سبب می شود امکانات از بین برود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:

مَنِ اسْتَعْمَلَ عامِلاً مِنَ الْمُسْلِمِینَ وَ هُوَ یَعْلَمُ أَنَّ فِیهِمْ أَوْلی بِذلِکَ مِنْهُ وَ أَعْلَمَ بِکِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ فَقَدَ خانَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ جَمِیعَ الْمُسْلِمینَ.(1)

کسی که کارگزاری از مسلمانان را به کار گمارد و بداند که در میان ایشان، شایسته تر از او و داناتر از او به کتاب خدا و سنت پیامبرش هست، به خدا و پیامبرش و به همه مسلمانان خیانت کرده است.

بنابراین، در این امر مهم باید از کوتاهی و غفلت دوری شود.

ب) مشارکت فعال

همکاری مردم در تعیین سیاست ها و اولویت ها، احساس مسئولیت را افزایش می دهد و سبب تحکیم پیوندها می شود. بدین ترتیب، همه در مشکلات و تنگناها، احساس همکاری و هماهنگی می کنند؛ نارضایتی ها کاهش می یابد و نیازهای مردم به شکلی مناسب، بیان و برطرف می شود. بی اعتنایی و همکاری نکردن سبب جدایی جامعه و حکومت و ضعف پایگاه

ص:50


1- [1] . سنن بیهقی، ج 10، ص 11.

اجتماعی دولت و تضعیف مردم سالاری می شود و نظام سیاسی آسیب می بیند.

امام علی علیه السلام می فرماید:

در حکم خداوند و دین اسلام، بر مسلمانان واجب است در صورتی که امام و رهبرشان درگذشت یا به قتل رسید، چه آن رهبر گمراه باشد یا هدایت یافته، مظلوم یا ظالم، خونش حلال باشد یا حرام _ دست به هیچ کاری نزنند و بر هیچ اتفاقی گردن ننهند و دست از روی دست و قدم  از روی قدم برندارند... مگر اینکه پیش از آن برای خودشان رهبری عفیف... انتخاب کنند.(1)

بنابراین، رأی دهندگان وظیفه دارند با حضور در پای صندوق های رأی، توانایی های نظام را افزایش دهند و سبب تقویت و استحکام آن شوند.

ج) انتخاب اصلح

ویژگی های حکومت کنندگان در توانایی یا ضعف و ناکارآمدی نظام های سیاسی نقش ویژه ای دارد. افراد شایسته و کارآمد به خوبی می توانند با مدیریت منابع، از فرصت های داخلی و خارجی به شکلی معقول و مناسب بهره ببرند و وظایف و مسئولیت های خود را به درستی انجام دهند. همچنین می توانند از منابع و امکانات، برای رفع نیازهای واقعی و اساسی سود بجویند و با جلوگیری از نابودی فرصت ها و توانایی های کشور، به ارتقای جایگاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور و رشد ملی کمک کنند.

امام علی علیه السلام می فرماید:

أَیُّهَا النّاسُ إِنَّ أَحَقَّ النّاسِ بِهذَا الْأَمْرِ... وَ أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللّهِ فِیهِ.(2)

ص:51


1- [1] . نهج البلاغه، خطبه 168.
2- [2] . همان، خطبه 173.

ای مردم، سزاوارترین اشخاص بر حکومت... کسی است که داناتر از دیگران به دین خدا باشد.

بنابراین، گزینش افراد شایسته در توسعه و شکوفایی کشور نقش ویژه ای دارد و شهروندان باید با گزینش مناسب، نقش خود را در رشد کشور به خوبی  نشان دهند.

د) رعایت مصالح نظام

انتخابات، اوج فعالیت ها و رقابت های سیاسی است و افراد و گروه ها می کوشند ثمره فعالیت های درازمدت خود را در این دوره بنگرند. ازاین رو، ممکن است برای جلب افکار عمومی، به مردم وعده هایی بدهند که با مصالح نظام ناسازگار است و منافع درازمدتشان آسیب ببیند. بنابراین، رأی دهندگان همواره باید به منافع و مصالح نظام توجه داشته باشند و به کسانی که بر ضد منافع عمومی، تبلیغ و فعالیت می کنند، پاسخ منفی بدهند و از نامزدهای کارآمد و شایسته پشتیبانی کنند.

امام علی علیه السلام در توصیف مؤمنان می فرماید:

نَفْسُهُ مِنْهُ فِی عَناءٍ وَ النّاسُ مِنْهُ فِی راحَةٍ أَتْعَبَ نَفْسَهُ لِآخِرَتِهِ وَ أَراحَ النّاسَ مِنْ نَفْسِهِ.(1)

نفس او از دستش در زحمت است، ولی مردم از او در آسایش هستند منافع مردم را بر خود مقدّم می کند). برای آخرت، خود را به زحمت می افکند، ولی مردم را به رفاه و آسایش می رساند (دنبال سعادت مردم است).

ه_) پرهیز از انتخاب کور و متعصبانه

ص:52


1- [1] . همان، خطبه 193.

تعصب و پیش داوری، جلو شناخت و آگاهی واقع بینانه افراد را می گیرد و با شایسته گزینی ناسازگار است و اجازه نمی دهد نامزدهای شایسته و کارآمد انتخاب شوند. ازاین رو، ممکن است مسئولیت به افراد ناتوان سپرده شود و با  فراهم آمدن زمینه های سوءاستفاده از احساسات عمومی، نخبگان و شایستگان از بهبود امور ناامید شوند.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لایَعْلَمُونَ. (زمر: 9)

آیا آنانی که آگاهند (و آگاهانه فعالیت هایشان را انجام می دهند) و آنانی که ناآگاهند (امورشان را بدون آگاهی و شناخت انجام می دهند) برابرند؟

بنابراین، رأی دهندگان باید از گزینش های متعصبانه پرهیز کنند و ملاک های معقول و منطقی را برای انتخاب های خود بیابند.

و) پرهیز از تقلب

تقلب و فریب کاری در انتخابات، به حقوق عمومی جامعه آسیب می رساند و با آموزه های دینی ناسازگار است. همچنین به تضعیف مردم سالاری می انجامد؛ زیرا با کاهش یافتن اعتماد عمومی و شور و شوق انتخاباتی، مقبولیت و مشروعیت انتخابات زیر سؤال می رود و فرصت سوءاستفاده تبلیغاتی برای بیگانگان فراهم می شود. بنابراین، پرهیز از تقلب، از وظایف رأی دهندگان است و آنان باید از این امر دوری کنند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:

مَنْ کانَ مُسْلِما فَلَمْ یَمْکُرُ وَ لایَخْدَعُ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَبْرَئِیل علیه السلام یَقُولُ: إِنَّ الْمَکْرَ وَ

ص:53

الْخَدِیعَةَ فِی النّارِ.(1)

آن که مسلمان باشد، نیرنگ نمی زند و حیله گری نمی کند؛ زیرا از  جبرئیل علیه السلام شنیدم که می گوید: همانا نیرنگ باز و حیله گر در آتش هستند.

6 . معیارهای اخلاقی سازمان های دولتی

اشاره

سازمان های دولتی در بهبود و تقویت فرهنگ تبلیغاتی نقش مهمی دارند و سازمان دهی و هدایت تبلیغات در جهت آرمان های دینی و ارزشی، بدون همکاری و هماهنگی آنها ممکن نیست. سازمان های دولتی، نماد نظم و قانون هستند و فعالیت هایشان در زمینه الگودهی، اثرگذار است. همچنین این نهادها از امکانات فراوانی برخوردارند و فعالیت های آنان در گسترش تبلیغات سالم و جلوگیری از ناهنجاری های تبلیغاتی نقش اثرگذاری دارد. به طور کلی، رعایت اصول و معیارهای زیر، تبلیغات انتخاباتی را سامان می بخشد:

الف) قانون مداری

رعایت قوانین و مقررات سبب نهادینه شدن هنجارهای سالم تبلیغاتی و تقویت مردم سالاری می شود و اعتماد عمومی و هم بستگی ملی را تقویت می کند. همچنین مشارکت عمومی را افزایش می دهد و سبب تقویت رابطه مردم و حکومت می شود.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرماید:

أَمّا ما ذَکَرْتُمْ مِنْ أَمْرِ الْأُسْوَةِ فَإِنَّ ذلِکَ أَمْرٌ لَمْ أَحْکُمْ أَنَا فِیهِ بِرَأْیِی وَ لاوَلِیته هَویً مِنِّی.(2)

آنچه در مورد برابری مردم گفتید، با رأی شخصی در آن حکم نکرده ام  و به دنبال هوای

ص:54


1- [1] . اصول کافی، ج 2، باب المکر و الغدر، ص 336.
2- [2] . نهج البلاغه، خطبه 205.

خویش نرفته ام.

همچنین ایشان در جای دیگر می فرماید:

حقی که شما بر من دارید، عمل به کتاب خدای متعال و سیره رسول اوست.(1)

پاسداری از ارزش های قانونی، جزو اولویت های اساسی نهادهای دولتی است و کوتاهی در انجام این وظایف، بی اعتمادی، گسترش شایعه و کاهش مشارکت عمومی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، نهادهای فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردارند و باید در چارچوب قانون فعالیت کنند.

ب) آگاهی بخشی

آگاهی بخشی، در برگزاری انتخابات سالم و رقابتی، نقش مهمی دارد و مانع از سوءاستفاده های احتمالی و زیر پا گذاشتن قوانین انتخاباتی می شود. بدین ترتیب، مردم می توانند از مصالح و پی آمدهای گزینش خود آگاه شوند و با ورود آگاهانه به عرصه انتخابات، نامزدهای مناسب را برگزینند.

امام علی علیه السلام در این باره به حاکم مکه می فرماید:

وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَیْنِ فَأَفْتِ المُسْتَفِنَی وَ عَلِّمِ الْجاهِلَ.(2)

صبح و عصر مجلس تشکیل بده و به پرسش کنندگان پاسخ ده و جاهلان را آگاه کن.

تقویت این روند، از مسئولیت های اساسی نهادهای فرهنگی است و آنها باید مردم را در گزینش نامزدهای شایسته یاری کنند.

ج) تأمین آرامش و امنیت

ص:55


1- [1] . همان، خطبه 216.
2- [2] . همان، خطبه 67 .

آرامش و امنیت، زمینه ساز قانون مداری، اعتماد عمومی و رقابت سالم است و شایعه ها، اتهام ها، تعصب ها و اختلاف ها را کاهش می دهد. حفظ امنیت با پیش گیری از گسترش درگیری ها، اقتدار و توانایی حکومت را به نمایش می گذارد و سبب مقبولیت نظام و تقویت نهادهای دولتی می شود.

حضرت علی علیه السلام می فرماید:

بار خدایا! تو می دانی جنگ و کشمکش ما به دلیل قدرت طلبی ... نبود، بلکه برای آن است که نشانه های دین تو را بازگردانیم و اصلاح را در سرزمین های تو حاکم کنیم تا بندگان ستم دیده ات امنیت یابند و حدود تعطیل شده ات به اجرا درآید.(1)

تأمین نظم و امنیت از وظایف اساسی دولت است و سازمان های دولتی باید از ناآرامی و خشونت، جلوگیری و با تأمین امنیت برای فعالیت های انتخاباتی، گروه ها را به رقابت های سالم تشویق کنند.

د) تقویت مشارکت

افزایش مشارکت سیاسی، نماد هم بستگی ملی و اعتماد عمومی است و مناسبات جامعه و حکومت را تقویت می کند. مردم با حضور در پای صندوق های رأی احساس می کنند توانا هستند و خود را در تعیین دولت و حکومت شریک می دانند. ازاین رو، با جلوگیری از انباشت نارضایتی عمومی، مانع ظهور رخدادهای خشونت آمیز می شود.

حضرت علی علیه السلام می فرماید:

آگاه باشید، حق شما بر من آن است که رازی را از شما نپوشانم، مگر در  جنگ و کاری را بدون مشورت با شما انجام ندهم، مگر در حکم.(2)

ص:56


1- [1] . همان، خطبه 194.
2- [2] . همان، نامه 50.

تقویت و گسترش همکاری سیاسی از وظایف اساسی نهادهای دولتی است و در این میان، نهادهای فرهنگی جایگاه ویژه ای دارند. آنها باید مردم را از امتیازهای مشارکت آگاه کنند و با بیان نقش حساس آنان در تقویت ثبات، امنیت و هم بستگی ملی و جلوگیری از توطئه های داخلی و بین المللی، اهمیت آرای تک تک مردم را در شکل گیری حکومت یادآور شوند و به پی آمدهای گزینش آنان در تعیین اولویت ها و سیاست های آینده اشاره کنند.

و) افزایش اعتماد عمومی

همکاری مردم سبب مقبولیت و اقتدار و توانایی نظام می شود و به تکامل و توسعه اجتماعی می انجامد. البته ایجاد این همکاری به اعتماد عمومی بستگی دارد. تا هنگامی که مردم به قوانین، مسئولان و سیاست هایشان اعتماد نداشته باشند، با آنان همکاری نمی کنند.

امام علی علیه السلام می فرماید:

وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَیْسَ شَیْ ءٌ بِأَدْعی إِلی حُسْنِ ظَنِّ راعٍ بِرَعِیَّتِهِ مِنْ إِحْسانِهِ إِلَیْهِمْ وَ تَخْفِیفِهِ اَلْمؤُوناتِ عَلَیْهِمْ وَ تَرْکِ اسْتِکْراهِهِ إِیّاهُمْ عَلی ما لَیْسَ لَهُ قِبَلَهُمْ.(1)

بدان [ای مالک!] هیچ چیز بهتر از نیکی و آسان گیری بر مردم و مجبور نکردن آنها بر کاری که وظیفه ندارند، سبب اطمینان حاکم به مردم و جلب اعتماد آنها نمی شود.

بنابراین، سازمان های دولتی مسئولیت دارند تبلیغات انتخاباتی را به سوی مقبولیت نظام و افزایش اعتماد عمومی هدایت کنند و با اطلاع رسانی درست

ص:57


1- [1] . همان، نامه 53.

و به موقع، از شایعه ها و اتهام هایی که سبب بدگمانی مردم می شود،  جلوگیری کنند و قابلیت ها و توانایی های نظام را به خوبی نشان دهند.

ه_) حفظ بی طرفی

نهادهای دولتی، نماد نظم و قانون هستند و مردم انتظار دارند آنها زمینه های انتخابات آزاد و رقابتی را فراهم کنند و بر فعالیت های افراد و گروه ها، نظارت منصفانه و عادلانه داشته باشند. بنابراین، جانب داری و پشتیبانی از افراد و گروه های ویژه، سبب واکنش منفی مردم می شود و با اهداف و آرمان های انتخاباتی ناسازگار است.

حضرت علی علیه السلام می فرماید: «حق شما بر من، این است که در مورد حق، تمامتان را به یک چشم بنگرم.»(1) در جای دیگری نیز می فرماید: «همه در برابر حق، باید یکسان و برابر باشند».(2)

بنابراین، نهادهای دولتی باید خواسته های فردی و گروهی خود را پنهان کنند و از جانب داری یکی از نامزدهای رقیب بپرهیزند، بلکه با پاسداری از آرای مردم، اعتماد آنان را به حکومت جلب کنند.

ز) نفی تبعیض

تبلیغات و معرفی ویژگی ها، برنامه ها و شایستگی ها جزو حقوق اساسی نامزدهاست و سازمان های دولتی مسئولیت دارند با فراهم آوردن تسهیلاتی در این زمینه، فرصت های برابر ایجاد کنند. چنین کاری، هزینه های تبلیغات را کاهش می دهد و سبب شکل گیری رقابت سالم و منصفانه می شود.

ص:58


1- [1] . همان، نامه 59.
2- [2] . همان، نامه 50.

حضرت علی علیه السلام می فرماید:

وَ لَوْ کانَ الْمالُ لِی لَسَوَّیْتُ بَیْنَهُمْ فَکَیْفَ وَ إِنَّمَا الْمالُ مالُ اللّهِ.(1)

 اگر این مال، ثروت شخصی ام بود، به تساوی تقسیم می کردم، چه رسد به اینکه اموال، اموال خدا و متعلق به بیت المال است.(2)

بنابراین، اعمال محدودیت و تبعیض در پخش امکانات انتخاباتی، با هدف های انتخاباتی ناسازگار است و سازمان های دولتی مسئولیت دارند فرصت های برابر تبلیغاتی را برای همگان فراهم کنند.

ح) برخورد با تخلف

نادیده گرفتن معیارهای قانونی، با آموزه های دینی ناسازگار است و با نقض حقوق دیگران، مانع شکل گیری رقابت آزاد می شود و به این ترتیب، نابرابری و بی عدالتی شکل می گیرد.

امام علی علیه السلام می فرماید:

اعوان و انصار خویش را زیر نظر گیر. اگر یکی از آنها خیانت کرد... او را زیر تازیانه کیفر بگیر و به مقدار خیانتی که کرده است، کیفر کن و وی را در مقام خواری بنشان و نشانه خیانت بر او بنه.(3)

برخورد جدّی و قاطع با تخلف ها و جلوگیری از فعالیت های ناسازگار با موازین قانونی، یکی از وظایف اساسی نهادهای حکومتی است. آنها مسئولیت دارند فعالیت های تبلیغاتی را در مسیر قانونی، هدایت و با

ص:59


1- [1] . همان، خطبه 126.
2- [2] . همان، خطبه 126.
3- [3] . همان، نامه 53.

جلوگیری از فعالیت های فراقانونی، از حقوق قانونی افراد و گروه ها دفاع کنند.

 

فصل چهارم: خاستگاه تبلیغات غیراخلاقی

اشاره

در روزهای پیش از برگزاری انتخابات، در بیشتر حوزه های انتخاباتی دیده می شود که برخی نامزدها یا هوادارانشان برای بیرون کردن رقیب از صحنه و برنده شدن، حریم های قانونی و اخلاقی را نادیده می گیرند و کارهای غیراخلاقی از آنها سر می زند. آنان به جای آنکه به بیان اندیشه ها و برنامه های خود و بررسی و نقد منصفانه برنامه های دیگران بپردازند، با غیبت، استهزا، تحقیر و تهمت زدن، دیگر نامزدها را تخریب می کنند و می کوشند از محبوبیت رقیبان بکاهند و بر شمار هواداران خود بیفزایند. به راستی، چرا برخی برای رسیدن به هدف هایشان کارهای غیراخلاقی انجام می دهند و فضای سیاسی و اخلاقی جامعه را آلوده می کنند؟ خاستگاه تبلیغات غیراخلاقی چیست و چه پی آمدهای ویرانگری برای جامعه و نظام دارد؟ اکنون ریشه های تبلیغات غیراخلاقی را برمی شماریم:

1. کینه

کینه ورزی (حقد)، یکی از عوامل تبلیغات غیراخلاقی در انتخابات است. کینه، پنهان کردن دشمنی در دل است که عالمان اخلاق آن را از ثمره های

ص:60

خشم و غضب دانسته اند. _غزالی _یکی از عالمان بزرگ علم اخلاق بر این باور است:

 [اگر] خشم و غضب، به سبب ناتوانی و عجز از انتقام نتواند تشفّی پیدا کند و از روی ناچاری فروخورده شود، تبدیل به حقد و کینه می شود که از مهلکات بزرگ اخلاقی به شمار می رود.(1)

درباره ناپسندی کینه، روایت های بسیاری وجود دارد که به چند روایت اشاره می کنیم:

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید:

اَلْمُؤْمِنُ لَیْسَ بِحُقُودٍ.(2)

هیچ مؤمنی کینه توز نیست.

حضرت همچنین می فرماید:

هیچ گاه جبرئیل نزد من نیامد، مگر اینکه گفت: ای محمد، از دشمنی مردم، دوری کن.(3)

در جایی دیگر از ایشان آمده است:

جبرئیل هرگز در هیچ امری مانند پرهیز از دشمنی با مردم این قدر سفارش نکرد.(4)

متأسفانه در روزهای انتخابات، گاهی برخوردهایی را می بینیم که ناشی از کینه ورزی نامزدها یا هواداران آنها نسبت به یکدیگر است. ازاین رو، برای

ص:61


1- [1] . محمد ابوحامد غزالی، کیمیای سعادت، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1374، ج2، ص 119.
2- [2] . منیة المرید، ص 321.
3- [3] . محمدمهدی نراقی، علم اخلاق اسلامی، ترجمه: سیدجلال الدین مجتبوی، تهران، حکمت، 1366، ج 1، ص380.
4- [4] . همان.

بیرون راندن حریف از صحنه رقابت، حربه هایی مانند دروغ، غیبت، تهمت و  بهتان، سرزنش، استهزا و آزار را به کار می برند.

2. حسد

یکی دیگر از ریشه های تبلیغات غیراخلاقی در انتخابات، حسد است. حسد را این گونه تعریف کرده اند: «حالتی است نفسانی که صاحب آن (شخص حسود)، زوال نعمت واقعی یا توهمی را از دیگران آرزو می کند.»(1) به دیگر سخن، حسود توان تحمل برخورداری دیگران از نعمت های واقعی یا توهمی را ندارد. نعمت های واقعی، نعمت هایی اند که واقعا نعمتند، مانند قرب الهی، علم با عمل، مال حلال و... . نعمت های توهمی، نعمت هایی اند که حسود آن را نعمت می داند، در حالی که واقعا نعمت نیست و بلاست. نمونه آن، کسی است که مقام سیاسی یا اجتماعی را بر عهده می گیرد که توانایی اداره آن را ندارد، در حالی که شخصی بهتر از او برای بر عهده گرفتن آن در جامعه وجود دارد. همچنین ممکن است این کار با ستم کاری همراه باشد که بسیار ناپسندتر است. اینها نعمت های توهمی است. پیامبر اسلام در این باره چنین فرموده است:

هرگاه کسی منصبی را اشغال کند، در حالی که برای اداره آن منصب، کسی بهتر از او در میان امت باشد، به خدا و رسول خدا و تمام مسلمانان خیانت کرده است.(2)

ص:62


1- [1] . سید روح الله موسوی خمینی رحمه الله، چهل حدیث، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمه الله، 1376، ص 105.
2- [2] . علامه عبدالحسین امینی، الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1366، ج 8 ، ص 291.

حسد ورزیدن سبب تباهی دین و دنیای انسان می شود. امام صادق علیه السلام در این باره فرموده است: «آفَةُ الدِّینِ الْحَسَدُ وَ الْعُجْبُ وَ الْفَخْرُ؛ حسد، خودبزرگ بینی و فخرفروشی، آفت دین هستند.»(1)

 امام محمدباقر علیه السلامنیز می فرماید:

إِنَّ الْحَسَدَ لَیَأْکُلُ الْإِیمانَ کَما تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَبَ.(2)

همانا حسد همچون آتش که هیزم را می خورد، ایمان را خواهد خورد.

در ایام انتخابات، شیطان دام های گوناگون خود را برای شعله ور کردن آتش حسد و نابودی ایمان انسان ها به ویژه نامزدها و هوادارانشان می گستراند و می کوشد با بهره مندی از زمینه های گوناگون، زمینه های عصیان گری و اعمال غیراخلاقی را فراهم آورد. هنگامی که گمان رود نامزدی از دیگر رقیبان خود جلو افتاده است یا تبلیغات و سخنرانی یا برنامه بهتری دارد، رقیبان حسد می ورزند و تبلیغات غیراخلاقی بر ضد وی آغاز می شود. برای تخریب آن فرد و جبران کمبودهایشان ممکن است گناهان بسیاری از دیگر نامزدها و هوادارانشان سر بزند. از این رهگذر، آتش کینه و دشمنی شعله ور می شود و آن فرد نیز به بهانه دفاع از آبرو و حیثیت خود، به تبلیغات غیراخلاقی روی می آورد. به این ترتیب، بر اثر حسادت نسبت به نامزدها و هوادارانشان، همه اسیر شیطان می شوند و ایمانشان تباه می شود.

3. دنیادوستی و ریاست طلبی

ص:63


1- [1] . محمد بن حسن حر عاملی، وسائل الشیعه، الی تحصیل مسائل الشریعه، تهران، کتاب فروشیاسلامیه، 1369، ج 15، ص 366.
2- [2] . همان، ص 365.

دنیا، محل آزمایش های گوناگون انسان است. وقتی دنیادوستی و ریاست طلبی بر انسان چیره شود، انسان برای رسیدن به آن، هر کاری انجام می دهد و دیگر فکرحلال و حرام را از سر بیرون می کند و از یاد خدا و آخرت غافل می شود. قرآن کریم از ریاست دوستی، با عنوان اراده علو و فساد در  زمین یاد می کند و می فرماید:

تِلْکَ الدّارُ اْلآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدُونَ عُلُوًّا فِی اْلأَرْضِ وَ لا فَسادًا وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ. (قصص: 83)

این جهان آخرت است و آن را برای کسانی قرار دادیم که در زمین نه اراده علو (برتری) داشتند و نه اراده فساد و عاقبت از آن پرهیزکاران است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز فرموده است:

حُبُّ الْمالِ وَ الشَّرَفِ یُنْبِتانِ النِّفاقَ، کَما یُنْبِتُ الْماءُ الْبَقْلَ.(1)

دوستی مال و بزرگی (ریاست)، نفاق را می رویاند، همچنان که آب، گیاه را می رویاند.

امام صادق علیه السلام فرمود:

إِیّاکُمْ وَ هؤُلاءِ الرُّؤَساءَ الَّذِینَ یَتَرَأَّسُونَ فَوَاللّهِ ما خَفَقَتِ النِّعالُ خَلْفَ رَجُلٍ إِلّا هَلَکَ وَ أَهْلَکَ.(2)

از رؤسایی که ریاست طلبند، بپرهیز. به خدا سوگند، هر کس که دیگران پشت سرش حرکت کردند، هلاک شد و دیگران را هلاک کرد.

امام صادق علیه السلام در جای دیگر فرموده است:

مَلْعُونٌ مَنْ تَرَأَّسَ، مَلْعُونٌ مَنْ هَمَّ بِها، مَلْعُونٌ مَنْ حَدَّثَ بِها نَفْسَهُ.(3)

ملعون است کسی که ریاست طلبی کند و کسی که به ریاست همّت گمارد و کسی که در

ص:64


1- [1] . ورام بن ابی فراس، مجموعه ورام، قم، انتشارات مکتبه الفقیه، بی تا، ج 1، ص 155.
2- [2] . اصول کافی، ج 2، باب طلب الرئاسة، ص 297.
3- [3] . همان.

فکر آن باشد.

یکی از انگیزه های مهم تبلیغات غیراخلاقی، دنیازدگی است. شخصی که  به ریاست علاقه دارد، ممکن است برای رسیدن به آن از هر حربه ای بهره گیرد. اگر انسان به ریاست به دیده مسئولیت نگاه کند، هرگز برای رسیدن به آن، کارهای ناپسند انجام نمی دهد، بلکه از راه های غیراخلاقی می گریزد. اگر انسان، مقام را یک امتیاز یا به گفته برخی جامعه شناسان، جزو منابع کم یاب اجتماعی بداند، به آن به دیده ارزش می نگرد و برای رسیدن به آن، بسیاری از ارزش ها و هنجارهای دیگر را قربانی می کند.

4. فزون طلبی

فزون طلبی، صفتی ناپسند است. این صفت نفسانی، آدمی را وادار می کند تا چیزی را گرد آورد که به آن نیاز ندارد. فزون خواهی، مهم ترین نشانه دنیادوستی است. بی گمان، زیاده خواهان، خویی اهریمنی دارند. حرص همانند بیابانی است تاریک و بی کران و دره ای عمیق که ژرفای آن ناپیداست. هر که در این بیابان گرفتار شود، بی گمان نابود خواهد شد. امیرمؤمنان علی علیه السلامدر این باره چنین می فرماید: «أَلْحَرِیصُ فَقِیرٌ وَ لَوْ مَلَکَ الدُّنْیا بِحَذافِیرِها؛ آدم حریص، فقیر است، هر چند مالک تمام دنیا شود».(1)

جالب این است که بر اساس سخن قرآن کریم، آنچه سبب عصیان و هبوط حضرت آدم علیه السلام شد، همین صفت ناپسند بود. البته باید بدانیم که حرص حضرت آدم علیه السلام به دنیا نبود، بلکه حرص وی به قدرت زوال ناپذیر

ص:65


1- [1] . غررالحکم و دررالکلم، ص 295.

و زندگی جاویدان بود.(1) در واقع، شیطان می دانست که حضرت آدم علیه السلام به زندگی جاویدان و رسیدن به قدرت پایان ناپذیر علاقه دارد. ازاین رو، دام گشود تا او  را بفریبد. خداوند به آدم وعده داد که اگر شیطان را از خود دور سازی، همیشه در بهشت خواهی بود و از نعمت های پروردگارت بهره می بری. شیطان به این نکته توجه کرد و آدم را فریفت. شیطان از راهی وارد می شود که رهبران الهی آن راه را برگزیده اند، ولی چیزی نمی گذرد که آن را به انحراف می کشاند و جاذبه راه حق را وسیله ای برای رسیدن به بی راهه ها قرار می دهد.(2)

بنابراین، نامزدهای انتخاباتی ممکن است ابتدا با نیت پاک و خالص و برای انجام وظیفه وارد صحنه رقابت شوند، ولی با اندکی غفلت، اسیر دام های گوناگون شیطان، مانند حرص برنده شدن در انتخابات و رسیدن به ریاست و مقام شوند و برای دست یابی به آن، کارهای ناپسندی از آنها سر بزند.

5. غفلت و ضعف بینش سیاسی

غفلت، یکی از مهم ترین ریشه های تبلیغات غیراخلاقی به شمار می آید. غفلت، به معنای بی خبری از شرایط و بی توجهی نسبت به واقعیت های پیرامون، صفت ها، کردار خود و آیات حق است.(3) بی گمان، غفلت، یکی از

ص:66


1- [1] . طه: 120 _ 121.
2- [2] . ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1381، ج 13، صص 322 و323.
3- [3] . ناصر مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، قم، مدرسه الامام علی بن ابی طالب علیه السلام، 1376، ج 2، ص321.

عوامل اصلی نابودی فرد و اجتماع به شمار می رود. غفلت، خطری است که هر لحظه ممکن است دامان انسان را بگیرد و او را به کام نیستی فرو برد و کوشش سالیان درازش را در یک لحظه بر باد دهد. چنان که تاریخ نشان می دهد، همه رخ دادهای تلخ و ناگوار، مانند شکست حضرت علی علیه السلام در جنگ صفین، ایجاد غایله نهروان و شهادت آن حضرت به دست خوارج،  تحمیل صلح بر امام حسن مجتبی علیه السلام، واقعه غم بار عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام، همگی بر اثر غفلت و دوری از خدا و بی توجهی مردم آن زمان به امور اجتماعی و سیاسی شان روی داد. به همین دلیل، عالمان اخلاق، در آثارشان به موضوع غفلت و ذکر و بیداری (که نقطه مقابل آن است) پرداخته و درباره عواملی سخن گفته اند که می تواند پرده های غفلت را کنار زند و انسان را از خواب غفلت بیدار کند.

آیه ها و روایت های بسیاری، غفلت را ناپسند شمرده اند. ازاین رو، از میان آنها، به بیان یک آیه بسنده می کنیم. خداوند در آیه 179 سوره اعراف می فرماید:

وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیرا مِنَ الْجِنِّ وَ اْلإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لایَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لایُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لایَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَاْلأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ.

به یقین، گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم. آنها دل ها (عقل ها)یی دارند که با آن (اندیشه نمی کنند و) نمی فهمند و چشمانی که با آن نمی بینند و گوش هایی که با آن نمی شنوند. آنها همچون چهارپایانند، بلکه گمراه تر! اینان همان غافلانند.

با توجه به آنچه گفته شد، غفلت تنها بی توجهی به امور اخلاقی نیست، بلکه بی خبری از شرایط اجتماعی و ضعف بینش سیاسی (بیگانگی با اوضاع

ص:67

و احوال سیاسی، ناآگاهی از منطق حاکم بر روابط بین الملل، نشناختن دوست و دشمن، تشخیص ندادن مصالح ملی و...) از مصداق های غفلت است. بی خبری از این واقعیت ها و موضع گیری نادرست در برابر آنها، خطر بزرگی  است که خوش بختی فردی و جمعی و دنیوی و اخروی انسان را تهدید می کند. بی گمان، نامزد یا نامزدهایی که دچار غفلت شده و حضور خدا را در زندگی خویش فراموش کرده اند و او را ناظر بر رفتار خود نمی دانند یا نامزدهایی که نسبت به شرایط حساس سیاسی و اجتماعی زمانه خود، آگاهی کافی و درستی ندارند، برای برنده شدن در انتخابات و رسیدن به پست و مقام، از هر ابزار و وسیله نامشروعی از جمله تبلیغات غیراخلاقی بهره می گیرند. چنین کسانی نه تنها نمی توانند به منافع ملی و سرنوشت جامعه شان توجه داشته باشند و به وظایف دینی و اخلاقی خویش در برابر دیگر نامزدها، رأی دهندگان و برادران دینی خود عمل کنند، بلکه حتی ممکن است برای آسیب رساندن به رقیبان دیگر، آگاهانه یا ناآگاهانه، بازیچه دشمن شوند و به دین و ملت خود هم خیانت کنند. بنابراین، در روزهای انتخابات که دشمنان کشور و ملت با تمام نیرو و امکانات بسیج می شوند و در پی تحمیل مهره های خود و کنار زدن نیروهای دین دار و متعهد مردمی برمی آیند، غفلت زدایی و بیداری و هوشیاری بیش از هر چیزی لازم است. در این شرایط، تنها انسان آگاه، موقعیت شناس و مسئول است که در دام اهریمن گرفتار نمی شود و برای دست یابی به منافع شخصی، جناحی، قومی و منطقه ای، منافع ملی را قربانی نمی کند.

ص:68

6 . خودپسندی

یکی دیگر از ریشه های تبلیغات غیراخلاقی، رقابت ناپذیری نامزدها است که ناشی از صفت ناپسند خودبینی است. خودبینی آن است که انسان رفتار نیک خود را بزرگ شمارد و گناهان و کاستی هایش را ناچیز بداند. خودپسندی، یکی از رذایل اخلاقی و سرمنشأ بسیاری از فسادهای اخلاقی دیگر از جمله  تکبر است. در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است:

إنَّ اللّهَ عَلِمَ أَنَّ الذَّنْبَ خَیْرٌ لِلْمُؤْمِنِ مِنَ الْعُجْبِ وَ لَوْ لا ذلِکَ مَا ابْتُلِیَ مُؤْمِنٌ بِذَنْبٍ أَبَدا.(1)

خداوند می داند که گناه برای مؤمن بهتر است از خودپسندی و اگر جز این بود، او را به هیچ گناهی دچار نمی کرد. به عبارت دیگر، خداوند، مؤمن را به گناه مبتلا می کند تا گرفتار خودپسندی نشود.

در حدیث دیگری، امام علی علیه السلام چنین فرموده است: «مَنْ دَخَلَهُ الْعُجْبُ هَلَکَ؛ کسی که گرفتار خودپسندی شود، هلاک می شود».(2)

کبر آن است که انسان، خود را برتر از دیگران بپندارد و بر دیگران فخر فروشد. کبر، ثمره خودپسندی است. اگر انسان تصور کند دارای کمالات است، دچار خودپسندی می شود و چون می پندارد دیگران آن کمالات را ندارند، احساس برتری و تقدم می کند و خویشتن را به دلیل این کمالات خیالی، بزرگ و برتر از دیگران می شمارد.(3) کبر نیز مانند حسد، غفلت، کینه و... ، جزو فرومایگی های اخلاقی و از مهلکات دین و دنیای انسان است. بنا

ص:69


1- [1] . اصول کافی، ج 2، کتاب ایمان و کفر باب عجب، ح 1.
2- [2] . وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، ج 1، کتاب طهارت، ابواب مقدمه عبادات، باب 23، ح18.
3- [3] . چهل حدیث، ص 79.

بر دلالت برخی آیات قرآن و روایات معصومین علیهم السلام، نخستین منشأ گناه در برابر فرمان الهی، خودبینی بود که سبب کفر ابلیس شد:

وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا ِلآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْلیسَ أَبی وَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرینَ. (بقره: 34)

 و [یاد کن] هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: برای آدم، سجده و خضوع کنید، همگی سجده کردند جز ابلیس که سر باز زد و تکبر ورزید (و به دلیل نافرمانی و تکبرش) از کافران شد.

حضرت علی علیه السلام در این باره می فرماید:

فَاعْتَبِرُوا بِما کانَ مِنْ فِعْلِ اللّهِ بِإِبْلِیسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِیلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِیدَ... عَنْ کِبْرِ ساعَةٍ واحِدَةٍ فَمَنْ ذا بَعْدَ إِبْلِیسَ یَسْلَمُ عَلَی اللّهِ بِمِثْلِ مَعْصِیَتِهِ.(1)

از کاری که خدا با ابلیس کرد، عبرت بگیرید؛ زیرا اعمال طولانی و کوشش های فراوان او را [در مسیر عبادت و بندگی خدا] به دلیل ساعتی تکبر، نابود ساخت. چگونه ممکن است کسی پس از ابلیس، همان گناه را مرتکب شود، ولی سالم بماند؟

در حدیث دیگری از آن حضرت می خوانیم:

إِحْذَرِ الْکِبْرَ فَإِنَّهُ رَأْسُ الطُّغْیانِ وَ مَعْصِیَةُ الرَّحْمنِ.(2)

از تکبر بپرهیزید که سرآغاز طغیان ها و نافرمانی خداوند رحمان است.

انسان خودپسند، خود را یگانه می پندارد و هیچ کس را هم شأن خویش نمی شمارد. ازاین رو، تنها خود را سزاوار هر پست و مقامی می داند و دیگران را کوچک می شمارد. چنین شخصی می پندارد برای به دست گرفتن منصب و مقام، او بهترین است و در نتیجه، برای هیچ کس، حق رقابت قائل نیست. وی

ص:70


1- [1] . نهج البلاغه، خطبه192 خطبه قاصعه.
2- [2] . غررالحکم و دررالکلم، ص 309.

از آنجا که نمی تواند دیگران را هم شأن خود یا برتر از خویش ببیند، رقابت با  آنها را تحمل نمی کند و از راه های مشروع و نامشروع می کوشد رقیبان را از صحنه براند. وی برای اثبات برتری خویش، دیگران را تخریب می کند و تبلیغات غیراخلاقی را ناپسند نمی شمارد.

7. عصبیت و تعصب

تعصب و عصبیت، با واژه عصبه هم خانواده است که بر هم بستگی خونی میان خویشاوندان پدری دلالت می کند و به نوعی هم بستگی قبیله ای اشاره دارد. _ابن خلدون_، دانشمند و تاریخ دان عرب بر این باور است که عصبیت یا هم بستگی قبیله ای، عامل مهمی در تاریخ سیاسی جوامع بشری به ویژه جوامع اسلامی و عربی بوده و در پیدایش و سرنگونی حکومت ها نقش بسیار مهمی داشته است.

به نظر او، عصبیت ها و حمایت های کورکورانه قومی و قبیله ای، عامل بسیاری از جنگ های بشری است. سران و بزرگان هر قوم و قبیله ای که احساس می کردند می توانند قدرت را به دست بگیرند و حکومتی تشکیل دهند، برای به دست آوردن آن، به جنگ و درگیری روی می آوردند. درنتیجه، قبیله ای که عصبیت آن ضعیف بود، نابود می گشت و قبیله ای که هم بستگی خونی در میان اعضای آن نیرومند بود، پیروز می شد. نیروی عصبیت، ناشی از زندگی قبیله ای بود و در میان عشایر و روستانشینان، بیشتر به چشم می آمد.(1)

ص:71


1- [1] . عبدالرحمان بن محمد ابن خلدون، مقدمه، ترجمه: محمد پروین گنابادی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1369، ج 1، صص 239 به بعد.

در شهرهای بزرگ، بر اثر زندگی شهری، هم بستگی قبیله ای و پیوند خونی آن گونه که در گذشته مورد توجه بود، دیگر وجود ندارد، ولی به جای آن،  گونه های دیگری از هم بستگی، مانند خواسته های گروهی، طبقاتی، هم ولایتی، هم شهری و... پدید آمده است که دقیقا همان کارکردهای عصبیت قبیله ای را دارد.

عالمان اخلاق، بر این باورند که تعصب یا عصبیت، یکی از فرومایگی های اخلاقی است و یکی از پی آمدهای نامطلوب آن، دفاع به ناحق و حمایت کردن کورکورانه از وابستگان و خویشاوندان است؛ چه تعلق دینی باشد یا ملی، حزبی باشد یا گروهی. تعصب، ناپسند بوده و منشأ بسیاری از فسادهای اخلاقی است. برخی عالمان اخلاق معتقدند اگر تعصب برای غلبه خود، بستگان، هم مسلکان، هم حزبی ها و... باشد، ناپسند است، ولی اظهار حق و گسترش حقیقت، تعصب شمرده نمی شود؛ زیرا در آن صورت، انسان پیرو حق، حتی اگر حق با دشمنش باشد، آن را می پذیرد و لج بازی نمی کند. به دیگر سخن، عصبیت هایی که از انسان سر می زند، اگر تنها برای اظهار و غلبه حق باشد، از فضایل اخلاقی به شمار می آید و بخشی از اخلاق انبیا و امامان معصوم علیهم السلام است و اگر عصبیت انسان، ناشی از نفسانیت، منافع قومی، جناح بندی و گروه گرایی باشد، در واقع، عصبیت جاهلی است. امام جعفر صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می کند:

مَنْ کان فِی قَلْبِهِ حَبَّةٌ مِنْ خَرْدِلٍ مِنْ عَصَبِیَّةٍ بَعَثَهُ اللّهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ مَعَ أَعْرابِ الْجاهِلِیَّةِ.(1)

ص:72


1- [1] . اصول کافی، ج 2، ص 308.

کسی که ذره ای عصبیت در دلش باشد، خداوند در روز قیامت، او را با اعراب جاهلی محشور می گرداند.

 در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام آمده است:

مَنْ تَعَصَّبَ أَوْ تُعُصِّبَ لَهُ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَ الْإِیمانِ مِنْ عُنُقِهِ.(1)

کسی که تعصب ورزد یا دیگران برای او تعصب ورزند (و او به آن کار راضی باشد)، رشته ایمان را از گردن خود باز کرده است.

بی گمان، یکی از ریشه های تبلیغات غیراخلاقی، عصبیت است که شکل های گوناگونی دارد. عصبیت در عرصه انتخابات، بیشتر در قالب تعصب های گروهی، منافع جناحی و قومی، مسائل منطقه ای و محلی و امثال آن بازتاب می یابد. هنگامی که نامزدها و هوادارانشان، به این بیماری اخلاقی دچار شوند، تنها به این می اندیشند که حزب، قوم، گروه و شهر و محله شان، از هر راه ممکن - حتی تخریب شخصیت دیگران - برنده شود. دیگر مهم نیست که این نامزد چه برنامه هایی دارد و از چه توانایی و تخصصی برخوردار است. و اصلاً شایستگی دارد یا نه. ازاین رو، ممکن است برای رسیدن به پیروزی، به هر کار ناپسندی روی آورند. اگر انسان بدون تعصب به موضوع بنگرد و به تحلیل آن بپردازد، افراد شایسته ای را به آن مقام خواهد گمارد و جلو ورود افراد ناشایسته را خواهد گرفت و زمینه شایسته سالاری فراهم خواهد شد. یکی از مشکلات اساسی جامعه ایرانی در طول تاریخ این است که قدرت و حکومت در دست افراد ناشایست قرار داشته و مهم ترین عامل به قدرت رسیدن آنان نیز عصبیت های کور بوده است. البته نقش

ص:73


1- [1] . همان.

استعمار را در چند قرن اخیر نیز نمی توان نادیده گرفت که همواره با دامن زدن به تعصب هایجاهلی کوشیده اند مهره های دست نشانده خود را به قدرت برسانند و نیروهای متعهد و دل سوز مردمی را کنار بزنند.  بنابراین، بایسته است نامزدها و اطرافیان آنها و مهم تر از همه، رأی دهندگان، از هرگونه عصبیت و تعصبی دوری جویند تا زمینه برای برگزاری انتخابات سالم و گزینش افراد شایسته فراهم شود.

8 . ضعف فرهنگ انتخاباتی

یکی دیگر از ریشه های تبلیغات غیراخلاقی، ضعف فرهنگ انتخاباتی است. فرهنگ، مقوله ویژه ای است که بیان تعریفی جامع درباره آن دشوار به نظر می رسد. _کروبر_(1) و _کلاکهون،_(2) دو انسان شناس امریکایی، در کتاب _فرهنگ،مروری انتقادی بر مفاهیم و تعریف ها،_(3) بیش از 160 تعریف درباره فرهنگ گردآورده اند.(4) از آنجا که در این نوشتار نمی توان به همه تعریف ها پرداخت، به یک تعریف بسنده می کنیم:

فرهنگ عبارت از نظام مشترکی از باورها، ارزش ها، رسم ها، رفتارها و مصنوعاتی است که اعضای جامعه در تطبیق با جهانشان و در رابطه با یکدیگر به کار می برند و از راه آموزش، از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد.(5)

ص:74


1- [1] . A.L.Croeber
2- [2] . Clyde.Kluckhohn.
3- [3] .culture, acritical review of concerts and definitions.
4- [4] . برای توضیح بیشتر نک: داریوش آشوری، تعریف ها و مفهوم فرهنگ، تهران، آگاه، 1380.
5- [5] . دانیل بتیس و پلاگ فرد، انسان شناسی فرهنگی، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی، 1375، ص 27.

این تعریف، نه تنها الگوهای رفتار، بلکه الگوهای اندیشه، مصنوعات و مهارت ها و فنونی را دربرمی گیرد که در ساخت این مصنوعات به کار گرفته می شوند. بنابراین، فرهنگ شامل همه اموری می شود که از راه وراثت اجتماعی یا جامعه پذیری به دست می آید. براین اساس، همه شناخت ها،  اندیشه ها، رفتارها، ارزش ها، هنجارها، اختراعات و مصنوعات بشری، اعم از مادی و معنوی، در دایره فرهنگ قرار می گیرند، ولی امور اکتسابی که از راه وراثت زیستی به دست می آید، از دایره این تعریف بیرون است. آنچه در این تعریف برای ما اهمیت دارد و جان مایه و روح فرهنگ را تشکیل می دهد، شناخت ها، باورها، ارزش ها و هنجارهاست.

فرهنگ انتخاباتی، عبارت است از فلسفه، ارزش ها، اخلاقیات و هنجارهای حاکم بر انتخابات. منظور از فلسفه انتخابات، آن بینش و فلسفه سیاسی است که انتخابات بر مبنای آن صورت می گیرد. در بینش دینی اسلام، اصل مشورت از آیه کریمه «وَ شاوِرْهُمْ فِی اْلاَمْرِ فإذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ؛ در کارها با آنها مشورت کن، و هنگامی که تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن». (آل عمران: 159) ریشه گرفته است. مراد از ارزش ها و هنجارها، نظام اخلاقی و حقوقی جامعه است که همه نامزدها و هواداران آنها موظفند رفتار خود را برمبنای آن تنظیم کنند. بنابراین، ضعف فرهنگ انتخاباتی عبارت است از ناتوانی در فرهنگ پذیری و درونی کردن همه جانبه، هماهنگ و یک پارچه فلسفه، ارزش ها و هنجارهای فرهنگی انتخابات.

ضعف فرهنگ انتخاباتی، نوعی پس ماندگی فرهنگی به شمار می آید. بر مبنای نظریه تأخر فرهنگی، هنگامی که برخی عناصر فرهنگی یک جامعه

ص:75

دگرگون شود، به ناگزیر، تناسبی که میان آن عنصر و دیگر عنصرها برقرار است، از میان می رود و در نتیجه، تأخر فرهنگی پدید می آید. تأخر فرهنگی، به عقب ماندن نسبی یک عنصر فرهنگی از عنصر فرهنگی دیگر گفته می شود. برای نمونه، ورود اتومبیل در شهرهای سنتی که کوچه ها و خیابان های آن برای ماشین طراحی نشده است، سبب این گونه ناهماهنگی و  برهم خوردن توازن میان عنصرهای فرهنگی می شود.(1) نمونه دیگر تأخر فرهنگ آن است که بخش مادی یک عنصر فرهنگی در جامعه ای اشاعه یابد، ولی جامعه، بخش معنوی همان عنصر را نپذیرد. برای نمونه، حضور فیزیکی ماشین تقریباً در هر جامعه ای به راحتی پذیرفته می شود، ولی فرهنگ ترافیک و رانندگی که بخش غیرمادی آن است، معمولاً دیرتر از خود ماشین در جامعه پذیرفته می شود. به این ترتیب، فرهنگ ترافیک و رانندگی، دچار پس ماندگی فرهنگی می شود. درباره فرهنگ انتخابات نیز ماجرا از این قرار است. هرگاه بخشی از فلسفه، ارزش ها و هنجارهای آن پذیرفته شود و مبنای عمل قرار گیرد و برخی دیگر از آنها رد شود، دچار ضعف یا عقب ماندگی فرهنگی می شود. بنابراین، کسانی که به تبلیغات غیراخلاقی در انتخابات روی می آورند، یا از ارزش ها و هنجارها و قوانین حاکم بر انتخابات بی خبرند یا به فلسفه سیاسی که مبنا و مدار آن است، بی اعتقادند.

 

ص:76


1- [1] . آگ برن و نیم کوف، زمینه جامعه شناسی، ترجمه و اقتباس: امیرحسین آریان پور، تهران، فرانکلین، 1357، فصل24.

فصل پنجم:پی آمدهای تبلیغات غیراخلاقی و شیوه های بهبود آن

اشاره

تبلیغات غیراخلاقی در انتخابات، پی آمدهای سیاسی و اجتماعی فراوانی دارد که به برخی از مهم ترین آنها اشاره می شود:

1. پی آمدهای تبلیغات غیراخلاقی

الف) کاهش اعتماد عمومی نسبت به حکومت

اعتماد، مهم ترین بخش سرمایه اجتماعی(1) جوامع انسانی است که بنیاد اساسی تشکیل جوامع بشری به شمار می رود. اگر در جامعه ای هیچ گونه اعتمادی در کار نباشد، امکان تداوم نظام اجتماعی از بین می رود. همان گونه که اگر در بازار، میان تاجران و بازاریان اعتماد وجود نداشته باشد، نظام اقتصادی بازار از هم می پاشد و هیچ معامله ای صورت نخواهد گرفت، در جهان سیاست نیز اگر مردم به نظام و حاکمان سیاسی خود اعتماد نداشته باشند، از قوانین آن پیروی نمی کنند و در مسائل مهم مربوط به سرنوشت آن نظام، مانند انتخابات و دفاع از آن نیز مشارکت نخواهند کرد. حتی در

ص:77


1- [1] . برای مطالعه بیشتر درباره اعتماد و سرمایه اجتماعی نک: جیمز کلمن، بنیادهای نظریه اجتماعی، ترجمه: منوچهر صبوری، تهران، نشر نی، 1377.

مواردی  که اعتماد کم می شود، ممکن است بر ضد آن نظام بشورند و آن را سرنگون کنند. در سطح کلان اجتماعی نیز اگر اعتماد وجود نداشته باشد، کل نظام اجتماعی از هم خواهد پاشید. بنابراین، می توان گفت در هر جامعه ای که خرده نظام های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن منظم کار می کند، میان مردم و حاکمان آن اعتماد وجود دارد.

بنابراین، همکاری مردم ایران در انتخابات و رأی دادن به نامزدهای انتخاباتی، محصول اعتمادی است که آنان به نظام اسلامی و قوانین انتخاباتی آن دارند. بی گمان، تداوم این اعتماد، مرهون پای بندی مسئولان نظام سیاسی به ارزش های فرهنگی، دینی، اخلاقی و قوانین اجتماعی است. اگر مردم احساس کنند که نامزدها و هوادارانشان برای کسب قدرت، به نظام ارزشی و قانونی جامعه احترام نمی گذارند و از آن سرپیچی می کنند و آن را در قالب تبلیغات غیراخلاقی نشان می دهند، نه تنها به آنها اعتماد نمی کنند، بلکه این وضعیت را به کل نظام تعمیم می دهند و به همه نظام بی اعتماد می شوند.

ب) تضعیف ارزش های دینی

دین مقدس اسلام در کنار احکام و دستورهای فقهی(که گاهی بر اثر تغییر شرایط زندگی، دگرگون می شوند)، مجموعه ای از احکام اخلاقی ثابت نیز دارد. مراد از ارزش های دینی در این نوشتار، مجموعه ارزش ها و هنجارهای دینی، اعم از ثابت و متغیر است.(1)

ص:78


1- [1] . برای تفصیل بیشتر نک: محمدتقی مصباح یزدی، تهاجم فرهنگی،انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله، 1376، صص72 و 106.

بنابراین، تضعیف ارزش های دینی به این معنا است که اعتقاد مردم به  ارزش های اخلاقی و هنجارهای فقهی و حقوقی برخاسته از دین، سست گشته است و با تشکیک  در این ارزش ها، نسبت به هنجارشکنی جسارت بیشتری پیدا می کنند. وقتی مردم می بینند نامزدهای انتخاباتی که به عنوان نخبگان فکری، سیاسی و دینی مردم وارد صحنه رقابت می شوند و بسیاری از آنها، آن را انجام وظیفه شرعی می دانند، نسبت به ارزش های اخلاقی پای بند نیستند و هرجا منافعشان اقتضا کند، با تبلیغات منفی و غیراخلاقی، مانند تهمت، غیبت، استهزا و امثال آن، به تخریب دیگران می پردازند، به این ارزش ها و هنجارها بدبین می شوند و زمینه برای هنجارشکنی گسترده تر فراهم می شود.

ج) کاهش مقبولیت نظام و افزایش نارضایتی

هر نظام سیاسی، برای رسیدن به هدف های خود، افزون بر مشروعیت فلسفی و دینی، به مقبولیت اجتماعی یا مشروعیت جامعه شناختی نیز نیازمند است. مشروعیت(1) در علوم سیاسی و اجتماعی، دارای معانی گوناگونی است.مشروعیت یک نظام یا اقتدار سیاسی به این نکته اشاره دارد که افراد زیر سلطه، آن را معتبر یا موجه می دانند و چنین اقتداری را قانونی می شمارند . چنین نظامی حق حکم رانی دارد و انتظار می رود مردم از قوانین و مقررات پیروی کنند.(2) مشروعیت در فلسفه سیاسی و جامعه شناسی سیاسی، در دو

ص:79


1- [1] . Legitimacy.
2- [2] . ابوالفضل موسویان، مبانی مشروعیت حکومت، تهران، مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر، 1381، ص84 .

معنای متفاوت به کار می رود. در فلسفه سیاسی، مشروعیت به معنای حقانیت به کار می رود و به پرسش هایی از این دست پاسخ می دهد که حق حاکمیت از  آن چه کسی است؟ شرایط حاکم کدام است؟ آیا مقبولیت نیز جزو این شرایط است یا خیر؟ بدین ترتیب، در فلسفه سیاسی، سخن از حقانیت حاکم بر نظام حکومتی و قوانین آن است، ولی در جامعه شناسی سیاسی، مشروعیت به معنای مقبولیت است و به موضوع هایی چون کارآمدی، تداوم، مقبولیت و رضایت عمومی از حکومت، پاسخ می گوید.

به دیگر سخن، از نظر منطقی، میان این دو نوع مشروعیت، رابطه عموم و خصوص من وجه برقرار است؛ یعنی اگر یک نظام سیاسی هم مقبولیت مردمی داشته و هم از حقانیت برخوردار باشد، به هر دو معنا مشروع است، ولی اگر حاکمیت و حاکم، مقبولیت مردمی نداشته باشد، ولی از حقانیت برخوردار باشد، تنها از نظر فلسفه سیاسی مشروعیت دارد. همچنین اگر حقانیت نداشته و تنها مقبولیت مردمی داشته باشد، فقط از مشروعیت جامعه شناختی برخوردار است.(1)

مردم وقتی ببینند که نخبگان سیاسی آنان به ارزش های اخلاقی پای بند نیستند و برای کسب قدرت و منزلت، به هر کار غیراخلاقی دست می زنند، از حکومت و نظام فاصله می گیرند و روز به روز، اعتماد و اطمینان خود را نسبت به دولت و حکومت از دست می دهند. هر چه اعتماد مردم نسبت به حکومت کمتر شود، مقبولیت آن کاهش می یابد و هر چه مقبولیت آن کاهش

ص:80


1- [1] . همان، صص 85 و 86 .

یابد، مردم از تصمیم گیری ها بیشتر ناراضی می شوند. بنابراین، نامزدهای انتخاباتی که قرار است از راه انتخابات به مناصب سیاسی و ارکان حکومتی دست یابند، باید در برابر تبلیغات غیراخلاقی بسیار حساس باشند؛ زیرا در  صورت ارتکاب آن، مردم از آنان روی برمی گردانند و مقبولیت اجتماعی خود را از دست می دهند. در این صورت، حتی اگر از حقانیت هم برخوردار باشند، از مقبولیت آنان کاسته می شود و در کارهای خود نیز موفق نخواهند بود. همچنین هر قدر موفقیت آنان کمتر باشد، نارضایتی مردم افزایش خواهد یافت.

د) ایجاد و افزایش دشمنی

تبلیغات غیراخلاقی نامزدهای انتخاباتی گاهی سبب بدبینی و دودستگی می شود. وقتی نامزدی بر ضد نامزد دیگری فعالیت کند، طبیعی است که احساسات و عواطف نامزدهای دیگر و هوادارانشان جریحه دار شود. بدین ترتیب، در میان آنها نسبت به وی و هوادارانش، نوعی بدبینی پدید می آید و برای جلوگیری از رسیدن وی به مناصب حکومتی، به بهانه دفاع از آبرو و حیثیت خود، به رویارویی با او می پردازند. در نتیجه، جامعه دچار پراکندگی می شود و به جای رقابت سالم و سازنده که به مردم امکان می دهد تا نامزد اصلح را برگزینند، فضای انتخابات آلوده می شود و دودستگی پدید می آید. اگر این وضعیت با درایت و درستی کنترل نشود، ممکن است به آشوب های بزرگ اجتماعی و درگیری های خشونت بار فیزیکی بینجامد. با پدید آمدن چنین اوضاع و احوالی، اطراف نزاع و دعوا برای رسیدن به هدف خود که همان خرد کردن و تخریب شخصیت دیگری است، ممکن است به انواع

ص:81

معاصی و محرمات مانند دروغ، غیبت، تهمت، افشاگری و پرده دری، استهزا و تحقیر، بزرگ نمایی گناهان، اظهار شادی از لغزش ها و خطاهای رقیب، نادیده گرفتن حقوق شرعی و اخلاقی یکدیگر، درگیری فیزیکی و  ناسزاگویی بپردازند. نتیجه این کارها، تشدید دشمنی و دوری آنها از یکدیگر است، به گونه ای که امکان هرگونه کنش متقابل و گفت وگو میان آنها از بین می رود و امیدی به اصلاح میان آنها وجود نخواهد داشت. در سطح کلان اجتماعی، اگر همه مردم نسبت به هم دشمن باشند و حاضر به تعامل و کنار آمدن با یکدیگر نباشند، سامان زندگی اجتماعی از هم می گسلد و جامعه نابود می شود.

ه) ایجاد و افزایش حس انتقام جویی

تبلیغات غیراخلاقی سبب ایجاد و تشدید حس انتقام جویی می شود. نامزد یا نامزدهایی که برنده انتخابات می شوند، با توجه به تبلیغات منفی دیگر نامزدها علیه آنان، ممکن است پس از رسیدن به سمت موردنظر، درصدد انتقام گیری از رقیبان برآیند و در حوزه کاری خود، به آنان فشار آورند. نامزدهای شکست خورده در انتخابات نیز در دوره ای که رقیب یا رقیبان در سمتی سرگرم کار هستند، بی کار نمی نشینند و برای آرامش خویش و جبران شکست، انتقام می گیرند و می کوشند تا بی لیاقتی آنان را به مردم ثابت کنند. پس برای رسیدن به این هدف، به شکل های گوناگون، در حوزه کاری آنان به کارشکنی می پردازند و جلو پیشرفت آنان را می گیرند. به این ترتیب، به جای آنکه توان ونیروی خود را در جهت مثبت به کار بندند، در مسیر انتقام جویی و کینه ورزی هدر خواهند داد.

ص:82

و) کاهش مشارکت و تضعیف نظام

(1)

هر یک از ما به عنوان انسانی اجتماعی، در جریان زندگی اجتماعی خویش، با  افراد و انسان های بسیاری سرو کار داریم که هر یک از آنها بخشی از نیازهای روزانه ما را برآورده می سازند. در برابر، ما نیز با برآوردن برخی نیازهای دیگران، می توانیم در تداوم زندگی اجتماعی نقش داشته باشیم. بدین ترتیب، در جامعه، علاقه های مشترکی پدید می آید که نگه داری آنها با مشارکت ممکن است. شاید بتوان ادعا کرد که با در نظر داشتن همین ضرورت بود که انسان های ابتدایی نیز برای شکار و گردآوری خوراک، دفاع از قلمرو زندگی، برپایی مراسم مذهبی و... در کارها مشارکت می کردند. مشارکت در کارها به معنای پذیرش تعهد و قبول مسئولیت فردی و اجتماعی است که هر کدام از ما ناگزیریم آن را بپذیریم. این تعهد و مسئولیت می تواند در شکل کار و فعالیت معین یا نامعینی صورت پذیرد که بسیاری از این وظایف، جنبه اخلاقی و اجتماعی و شماری نیز شکل رسمی و حقوقی دارد که آن را مشارکت سیاسی می نامند. مشارکت سیاسی، به معنای شرکت در امور سیاسی و گزینش رهبران سیاسی از سوی مردم است. مشارکت سیاسی، سطوح گوناگونی دارد. در مواردی تنها با رأی دهی شهروندان تحقق می یابد. گاهی نیز برخی شهروندان به آن قناعت نمی کنند و با انجام تبلیغات سیاسی و عضویت در احزاب و دیگر نهادهای فعال سیاسی، نقش خود را در مشارکت سیاسی نشان می دهند.

ص:83


1- [1] . حسین سالکی، مشارکت،تهران،مؤلف،1369،ص23.

در نظام اسلامی، هدف اصلی و اساسی مسئولان نظام، خدمت است، نه دست یابی به قدرت. آنان به حکومت، به دیده یک مسئولیت می نگرند. یکی از خواسته های مردم از کارگزاران نظام، رعایت اصول اخلاقی و ارزش های دینی است. وقتی مردم می بینند نامزدهای پست های گوناگون اجرایی،  نظارتی و تقنینی، در راه رسیدن به مقام، به اصول اخلاقی و ارزشی پای بند نیستند و به تبلیغات غیراخلاقی روی می آورند و شخصیت دیگران را تخریب می کنند، اعتمادشان از بین می رود و نسبت به همه نامزدها بدبین و بی اعتماد می شوند. آن گاه با مقایسه دیگر مسئولان نظام با آنان، نظرشان درباره کل نظام تغییر می کند. این وضعیت سبب می شود مردم در شرایط حساس، مانند انتخابات، راه پیمایی ها، جنگ و بحران های اقتصادی، نظام را تنها بگذارند.

ز) گسترش فرهنگ نادرست انتخاباتی

یکی دیگر از پی آمدهای تبلیغات غیراخلاقی در انتخابات، گسترش فرهنگ نادرست انتخاباتی است. اگر نامزدها و هوادارانشان در تبلیغات انتخاباتی، به ارزش های دینی و اخلاقی پای بند باشند و بر اساس هنجارهای اخلاقی، فقهی و قانونی، به تبلیغات بپردازند، فرهنگ انتخاباتی، به فرهنگ ارزش محور، فرهنگ رقابت سالم و فرهنگی مبتنی بر احترام متقابل تبدیل خواهد شد. در مقابل، با گسترش تبلیغات غیراخلاقی در سطح کلان، فرهنگ انتخاباتی را فرهنگ ضدارزشی و هنجارشکن می پندارند و این تصور پدید می آید که اخلاق و فرهنگ انتخاباتی همین است که برای جا انداختن خود و بیرون راندن رقیب از صحنه، به هر کاری می توان دست زد، هرچند خلاف

ص:84

شرع، اخلاق و قانون باشد. بنابراین، تبلیغات غیراخلاقی در تضعیف ارزش های فرهنگی جامعه و هنجارشکنی اعضای آن نقش بسیار مهمی دارد.

2. شیوه های بهبود تبلیغات اخلاقی

اشاره

قاعده مندی برای تبلیغات سالم انتخاباتی در کشور، نیازمند برنامه ریزی  همه جانبه و جامع است و نمی توان انتظار داشت که با یک سونگری و غفلت از جنبه های دیگر، به این امر مهم دست یابیم. این امر را باید از جنبه های گوناگون فرهنگی، سیاسی، حقوقی و اقتصادی، بررسی کرد و راه حل های فراگیر و همه جانبه ای برای آن در نظر گرفت.

تبیین و بررسی محورهای زیر می تواند شروع مناسبی برای این بحث باشد و با دیدگاه های اندیشمندان تکمیل و تصحیح شود:

الف) آموزش هنجارهای تبلیغاتی

واقعیت این است که هنجارهای درست همواره نیازمند آموزش، راهنمایی و هدایت عمومی است و نمی توان انتظار داشت که بدون هنجارسازی و تبیین معیارهای قانونی و اخلاقی، این امر در مسیر درست و ارزش های فرهنگی جامعه قرار گیرد. ازاین رو، ضروری است رسانه های عمومی و سازمان های فرهنگی به ویژه صدا و سیما و مدارس دولتی و حوزه های علمیه و دیگر مراکز فرهنگی، آموزش های انتخاباتی را در اولویت قرار دهند و در مسیر فرهنگ سازی بکوشند.

ص:85

ب) شفاف سازی قانونی

شفاف سازی و ابهام زدایی از قوانین، یکی دیگر از شیوه های بهبود تبلیغات انتخاباتی است؛ زیرا این امر مانع از سوءاستفاده های فرصت جویان می شود و گریزگاه های قانونی را بر آنان می بندد. مسیرهای قانونی را نیز فراروی همگان قرار می دهد و مانع از سردرگمی مردم می شود.

بنابراین، شفاف سازی در قوانین، یکی از مهم ترین شیوه های بهبود تبلیغات در فعالیت های انتخاباتی است و نهادهای اجرایی مرتبط با این امر به ویژه  قوه مقننه می توانند با شفاف سازی قانونی، فعالیت های فراقانونی را کاهش دهند.

ج) نظارت دقیق و منظم

نظارت دقیق و منظم بر فعالیت های انتخاباتی، مانع از شکل گیری رفتارهای فراقانونی می شود و از سوءاستفاده های احتمالی و ایجاد هرج و مرج و بی نظمی جلوگیری می کند. نهادهای نظارتی و اجرایی و رسانه های عمومی می توانند با نظارت دقیق و منظم، مانع از ناهنجاری های تبلیغاتی شوند و تخلف های تبلیغاتی را کاهش دهند. بنابراین، نظارت بر امور، یکی دیگر از شیوه های بهبود است و باید به آن توجه شود.

د) برخورد جدی با تخلف ها

برخورد جدی و قاطع با کارهای فراقانونی، یکی دیگر از روش های تقویت و گسترش تبلیغات اخلاقی است. تا زمانی که قانون شکنان و فرصت جویان در حاشیه امن باشند و نگران فعالیت های ناسازگار با ارزش ها و قوانینشان نباشند، قانون شکنی نیز تداوم خواهد یافت. بنابراین، ضروری

ص:86

است مجریان قانون، پیام های روشنی را به همگان به ویژه قانون شکنان بدهند که کارهای غیرقانونی را برنخواهند تابید و با آنان برخورد جدی و قاطع خواهد شد.

 

ص:87

فصل ششم: همراه با برنامه سازان

اشاره

رسانه های گروهی در گسترش و نهادینه سازی تبلیغات انتخاباتی، بر اساس معیارها و موازین دینی، نقش حیاتی دارند. در این میان، صدا و سیما به عنوان بانفوذترین و فراگیرترین رسانه، اهمیت ویژه ای دارد. رسانه ها، معیارهای درست و مناسب مبارزه ها و رقابت های انتخاباتی را ترسیم می کنند و اهمیت پای بندی و وفاداری به قوانین و مقررات دینی و قانونی را به کارگزاران انتخابات و تبلیغات یادآوری می کنند. همچنین پی آمدهای منفی و نامناسب تخلف از اصول و معیارهای درست و ریشه های پنهان ناهنجاری های مبارزاتی را برای همگان بازگو می کنند.

این نقش، پیش از مبارزه های انتخاباتی آغاز می شود و تا پایان انتخابات و اعلام نتایج ادامه می یابد. بنابراین، در مبارزه های انتخاباتی نقش صدا و سیما بر اساس این فرآیند، در دو مرحله می توان بررسی کرد:

نقش رسانه در مراحل انتخابات

مرحله اول _ دوران مبارزه

اشاره

مبارزه های انتخاباتی در حکومت اسلامی باید نشان دهنده ارزش های دینی و قانونی باشد و از فعالیت های فراقانونی و ناسازگار با ارزش های فرهنگی 

ص:88

جامعه پرهیز شود. ازاین رو، ضروری است رسانه ها با توجه به موارد زیر، نقش خود را در نهادینه کردن انتخابات سالم و رقابتی نشان دهند و جلو ناهنجاری های احتمالی را بگیرند.

1. تبیین معیارهای قانونی و اخلاقی

رعایت آموزه های دینی و معیارهای قانونی، در تبلیغات اخلاقی نقش مهمی دارد. رسانه ها می توانند با تولید برنامه های تلویزیونی و دعوت از کارشناسان، جنبه های گوناگون را بررسی و افکار عمومی را هدایت کنند. به طور کلی، در رسانه می توان درباره این محورها بحث کرد:

1. اعتماد عمومی؛

2. مشارکت عمومی؛

3. عدالت اجتماعی؛

4. وفاق ملی؛

5. کارآمدی حکومت؛

6. ادای تکلیف؛

7. هم بستگی جامعه و حکومت؛

8. مسئولیت پذیری؛

9. پرهیز از درگیری و خشونت؛

10. نهادینه شدن انتخابات؛

11. تقویت نظام؛

12. تقویت همکاری؛

13. افزایش دوستی.

ص:89

2. تبیین پی آمدهای تخلف از قانون

عمل نکردن به معیارها و موازین قانونی، پی آمدهای زیان بار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بسیاری به دنبال دارد و مانع شکل گیری رقابت سالم و سازنده می شود. بنابراین، در فرآیند انتخابات، باید جنبه های گوناگون پی آمدهای تخلف از قانون را بررسی کرد:

1. کاهش مشارکت؛

2. تضعیف ارزش های دینی؛

3. افزایش نارضایتی؛

4. ایجاد هرج ومرج؛

5. دشمنی؛

6. نفاق و بدبینی؛

7. تضعیف نظام.

و...

3. تبیین ریشه های بداخلاقی

شناخت درست عوامل و ریشه های ناهنجاری های تبلیغاتی، در پیش گیری و درمان آن نقش مهمی دارد و مبارزه با تبلیغات ناسالم، بدون این امر ممکن نیست. بنابراین، بررسی کارشناسانه این عوامل از مسئولیت های اساسی رسانه های عمومی به ویژه صدا و سیماست. طرح موضوع ها و عامل های زیر، مخاطبان را با نارسایی های تبلیغاتی آشنا می سازد:

1. حسد؛

2. کینه؛

ص:90

3. فزون خواهی؛

 4. هواپرستی؛

5. ضعف بینش سیاسی؛

6. غفلت؛

7. رقابت ناپذیری؛

8. پنهان کاری؛

9. ضعف فرهنگ انتخاباتی.

4. فرصت آفرینی تبلیغاتی در رسانه

بی گمان، در نبود فرهنگ سالم تبلیغاتی، تبلیغات نیازمند نظارت بیشتر است. ایجاد فرصت های تبلیغاتی در صدا و سیما، یکی از اثرگذارترین شیوه هاست؛ زیرا تبلیغات کنندگان ناگزیرند حدود و معیارهای اخلاقی را بیشتر رعایت کنند و از دامن زدن به شایعه ها و اتهام ها بپرهیزند و با در نظر گرفتن واقعیت های جامعه، از تبلیغ ناسازگار با ارزش های فرهنگی جامعه دوری کنند. بنابراین، ایجاد فرصت های تبلیغاتی، در جلوگیری از ناهنجاری های تبلیغاتی نقش بسیار مؤثری دارد و ضروری است به این نکته بیشتر توجه شود.

5. تبیین ضرورت آرامش و امنیت

آرامش و امنیت در مبارزه های انتخاباتی، شرط اساسی برگزاری انتخابات سالم و رقابتی است. اگر آرامش و امنیت نباشد، زمینه برای تنش زایی، بی توجهی به موازین و معیارهای اخلاقی و تجاوز به حقوق دیگران فراهم

ص:91

می شود. بنابراین، باید ضرورت، شیوه و راه کارهای عملی این امر با بهره مندی از کارشناسان، بررسی و جلو گسترش آن گرفته شود.

 6 . تبیین راه کارهای جلوگیری و بهبود

بررسی شیوه ها و راه کارهای قاعده مند مبارزه های سالم انتخاباتی و جلوگیری از ناهنجاری های تبلیغاتی، یکی دیگر از محورهای اساسی است که باید کارشناسان آن را بررسی کنند؛ زیرا نهادینه سازی و گسترش فرهنگ سالم انتخاباتی، جنبه های گوناگونی دارد و بررسی کارشناسانه صاحب نظران، دیدگاه های حکومت و مردم را درباره این امر مهم تغییر می دهد و مردم را با عوامل واقعی و نقش خودشان در این فرآیند آشنا می کند.

با بررسی نقش و عوامل زیر می توان در این راه گام نهاد و با راهنمایی اندیشمندان و صاحب نظران، به نتایج مطلوبی دست یافت:

1. آموزش معیارها؛

2. پی آمدهای منفی تخلف؛

3. مقابله با فرهنگ غربی؛

4. شفاف سازی قانونی؛

5. نظارت.

7. تبیین ضرورت شناخت کامل نامزدها

در نظام های سیاسی کشورهای در حال توسعه، به دلیل نبود ساختارهای نیرومند، ویژگی های شخصی افراد در نظام های سیاسی بسیار حیاتی است و

ص:92

نقش آنان در ساختارهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور، تعیین کننده و اساسی است. از این رو، کارشناسان باید اهمیت ویژگی ها و توانایی های افراد را بررسی کنند و درباره پی آمدهای گزینش نامناسب آنان،  هشدارهای لازم را بدهند. همچنین باید وظایف و مسئولیت های دینی و ملی انتخاب کنندگان تبیین شود و آنان را به تحقیق و جست وجو درباره نمایندگان احتمالی شان وادارند و مسئولیت های اجتماعی شدن را در زمینه انتخاب آگاهانه شان، بازگو و آنان را به مسئولیت پذیری تشویق کنند.

مرحله دوم _ اعلام نتیجه و تعیین نامزدهای پیروز

اشاره

رقابت گروه های سیاسی در مبارزه های انتخاباتی، با پایان یافتن فرایند رأی گیری و شمارش آرا، پایان می یابد، ولی برخورد مناسب با این واقعیت، در نهادینه سازی و گسترش ارزش های سالم مبارزه های انتخاباتی نقش مهمی دارد. بنابراین، نهادینه سازی ارزش های زیر به اخلاق انتخاباتی در مسیر درست جهت می دهند و مشروعیت و مقبولیت نظام افزایش می یابد:

1. تبیین اخلاق شکست و پیروزی

رعایت موازین و معیارهای اخلاقی به ویژه در موقعیت های دشوار زندگی، جزو آموزه های مهم دینی است. این امر در مبارزه های انتخاباتی اهمیت بیشتری پیدا می کند. تبیین این مهم و تشویق همگان به پذیرش نتایج آرای مردم، به دور از جنجال های تبلیغاتی، در تحکیم ارزش های مردم سالاری دینی نقش ویژه ای دارد. ضروری است صدا و سیما به این موضوع بپردازد و نامزدها را از پی آمدهای احتمالی تبلیغات علیه یکدیگر و ایجاد تردید در درستی انتخابات آگاه سازد و پیروزمندان را از خودبینی برحذر دارد.

ص:93

2. تبیین پذیرش آرای مردم

پذیرش آرای مردم در چارچوب معیارهای دینی، یکی دیگر از محورهایی است که جنبه های گوناگون آن باید بررسی شود. در غیر این صورت، ایجاد  تردید در صحت انتخابات و اتهام زدن به یکدیگر، از مشروعیت نظام می کاهد و مبانی مردم سالاری را با تردید روبه رو می سازد. بنابراین، باید پی آمدها و نتایج چنین برخوردی بررسی و برای همگان روشن شود که پذیرش آرای مردم به سود همه آنان است.

3. معرفی برنامه های نامزدهای برگزیده

برنامه محوری، سیاست را از زاویه رقابت های محدود شخصی خارج می سازد و سیاست را به عنوان علم برنامه ریزی، مدیریت و تصمیم گیری های کلان ملی مطرح می کند. بنابراین، صدا و سیما مسئولیت دارد در پایان انتخابات، فرصت های بیشتری را در اختیار برندگان رقابت های انتخاباتی قرار دهد و مردم را از برنامه های آنان آگاه سازد.

4. ایجاد پیوند با مردم

یکی دیگر از وظایف و مسئولیت های صدا و سیما، برقراری پیوند میان مردم با مسئولان برگزیده است. این کار، پی آمدهای مثبت فراوانی دارد که جلب اعتماد عمومی، کاهش اتهام ها و شایعه ها و تقویت روابط جامعه و حکومت از آن جمله است.

5. تبیین ضرورت همکاری با برگزیده شدگان

همکاری نکردن سازمان ها و نهادهای گوناگون با برگزیدگان مردم، پی آمدهای منفی بسیاری دارد و سبب جدایی، نفاق و گسترش دشمنی

ص:94

می شود و توانایی های نظام را کاهش می دهد. بدین ترتیب، بررسی جنبه های گوناگون این امر و تشویق آنان به همکاری و هماهنگی، در کارآمدی نظام نقش بسیاری دارد و ضروری است به صورت کارشناسانه در صدا و سیما بررسی شود.

 پرسش های مردمی

1. نقش تبلیغات در جلب آرای مردم چگونه است؟

2. نامزدها در تبلیغات خود باید چه معیارهایی را رعایت کنند؟

3. مردم در انتخابات باید بر اساس چه معیارهایی رأی دهند؟

4. چرا برخی از نامزدها و هواداران آنان، معیارهای تبلیغات اخلاقی را رعایت نمی کنند؟

5. پی آمدهای تبلیغات نادرست را برشمارید؟

6. چه افراد و نهادهایی در برابر تبلیغات غیراخلاقی مسئولیت دارند و نقش مردم در این زمینه چیست؟

7. شیوه های بهبود تبلیغات اخلاقی کدام است؟

8 . صدا و سیما در بهبود روند تبلیغات انتخاباتی چه نقشی دارد؟

9. دولت در کاهش تخلفات انتخاباتی چه نقشی دارد؟

پرسش های کارشناسی

1. تبلیغات چیست؟

2. پیشینه تبلیغات را بیان کنید؟

3. تبلیغات انتخاباتی چه ویژگی هایی دارد؟

ص:95

4. ویژگی های تبلیغات انتخاباتی در غرب چیست؟

5. شیوه های تبلیغات انتخاباتی در غرب چگونه است؟

6. ویژگی های تبلیغات انتخاباتی در اسلام چیست؟

 7. هدف های تبلیغات انتخاباتی در نظام اسلامی را برشمارید و تفاوت آن را با هدف های تبلیغات انتخاباتی در غرب بیان کنید.

8. ریشه های تبلیغات غیراخلاقی چیست؟

9. پی آمدهای تبلیغات غیراخلاقی در نظام اسلامی را برشمارید.

10. نهادهای فرهنگی و اجرایی در بهبود تبلیغات انتخاباتی چه نقشی دارند؟

 

ص:96

کتاب نامه

* قرآن کریم.

* نهج البلاغه.

1. آشوری، داریوش، _تعریف ها و مفهوم فرهنگ_، تهران، آگه، 1380.

2. ابن خلدون، عبدالرحمان بن محمد، _مقدمه_، ترجمه: محمد پروین گنابادی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1369.

3. اسدی، علی، _افکار عمومی و ارتباطات_، تهران، انتشارات سروش، چاپ اول، 1371.

4. امینی، عبدالحسین، _الغدیر_، ترجمه: محمدتقی واحدی و دیگران، تهران، کتاب خانه بزرگ اسلامی، 1363.

5. بتیس، دانیل و پلاگ فرد، _انسان شناسی فرهنگی_، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 1375.

6. برن، آگ و نیم کوف،_ زمینه جامعه شناسی_، ترجمه و اقتباس: امیرحسین آریان پور، تهران، فرانکلین، 1357.

7. بشیریه، حسین، _آموزش دانش سیاسی_، تهران، مؤسسه پژوهشی نگاه معاصر، چاپ چهارم، 1384.

8. بگدیکیان، بن. اچ، _انحصار رسانه ها_، ترجمه: داوود حیدری، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، چاپ اول، 1374.

 9. پراتکانیس، آنتونی و آلبرت آرنسون، _عصر تبلیغات_، ترجمه: کاووس سیدامامی و محمدصادق عباسی، تهران، انتشارات سروش، چاپ اول، 1379.

10. تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، _غررالحکم و دررالکلم_، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1366.

11. حر عاملی، محمد بن حسن، _وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه_، تهران، کتاب فروشی اسلامیه، 1376.

12. دادگران، سیدمحمد، _افکار عمومی و معیارهای سنجش آن_، تهران، انتشارات مروارید، چاپ

ص:97

اول، 1382.

13. ساروخانی، باقر، _اندیشه های بنیادین علم ارتباطات_، تهران، انتشارات خجسته، چاپ اول، 1383.

14. سالکی، حسین، _مشارکت_، تهران، مؤلف، 1369.

15. سعیدی، سیدمهدی، _انتخاب سبز_، قم، اداره تهذیب و تربیت مدارس حوزه علمیه قم، چاپ اول، 1384.

16. صالحی، محمدجواد، _دموکراسی و اعتبار رأی اکثریت در اسلام_، قم، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، چاپ اول، 1383.

17. غزالی، محمد (ابوحامد)، _کیمیای سعادت_، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1374.

18. فتحی آشتیانی، علی، _مقدمه ای بر روان شناسی سیاسی_، تهران، انتشارات بعثت، چاپ دوم، 1381.

19. کلمن، جیمز، _بنیادهای نظریه اجتماعی_، ترجمه: منوچهر صبوری، تهران، نشر نی، 1377.

20. کلینی، محمدبن یعقوب، _اصول کافی_، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1365.

21. متولی، کاظم، _روابط عمومی و تبلیغات_، انتشارات بهجت، چاپ دوم، 1380.

 22. مجلسی، محمدباقر، _بحارالانوار_، مؤسسه الوفا، بیروت، 1404 ه_ . ق.

23. محسنی، منوچهر، _جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی_، نشر دیدار، چاپ اول، 1380.

24. محمدیان، محمود، _مدیریت تبلیغات_، انتشارات حروفیه، چاپ اول، 1379.

25. مصباح یزدی، محمدتقی، _تهاجم فرهنگی_، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله، 1376.

26. مکارم شیرازی، ناصر، _اخلاق در قرآن_، قم، مدرسه الامام علی بن ابی طالب علیه السلام، 1376.

27. _________________  ، _تفسیر نمونه_، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1381.

28. مک براید، شن، _یک جهان، چندین صدا_، ترجمه: ایرج یاد، تهران، انتشارات سروش.

29. مک لوهان، مارشال، _برای درک رسانه ها_، ترجمه: سعید آذری، تهران، مرکز تحقیقات و مطالعات برنامه های صداوسیما، 1377.

30. موسویان، ابوالفضل، _مبانی مشروعیت حکومت_، تهران، مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر، 1381.

31. موسوی خمینی، سیدروح الله، _چهل حدیث_، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام

ص:98

خمینی رحمه الله، 1376.

32. نراقی، احمد، _معراج السعادة_، قم، هجرت، 1381.

33. نراقی، محمدمهدی، _علم اخلاق اسلامی_، ترجمه: سیدجلال الدین مجتبوی، تهران، حکمت، 1366.

34. ورام بن ابی فراس، _مجموعه ورام_، قم، انتشارات مکتبه الفقیه، بی تا.

ص:99

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109